Akt w sprawie danych wszedł w życie 11 stycznia 2024 r., a będzie stosowany od 12 września 2025 r. Podstawowym celem Data Act jest zapewnienie sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystania między poszczególnymi uczestnikami rynku w gospodarce cyfrowej, pobudzenie konkurencji na rynku danych oraz zwiększenie dostępności danych. 

Resort cyfryzacji zaprasza do udziału w prekonsultacjach dotyczących wdrożenia do polskiego porządku prawnego rozporządzenia PE i Rady UE 2023/2854 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystania oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt w sprawie danych). Celem jest uzyskanie opinii interesariuszy na temat wyznaczenia organów odpowiedzialnych za stosowanie i egzekwowanie Aktu w sprawie danych. 

Czytaj też w LEX: Akt w sprawie danych >

Czytaj też: Data Act: Nowe oblicze zarządzania danymi w Unii Europejskiej

 

Co reguluje Data Act?

DA reguluje wymianę danych między przedsiębiorstwami, między przedsiębiorstwami a konsumentami oraz między przedsiębiorstwami a administracją publiczną. Aspekty, które reguluje Data Act to:

  • umożliwienie dostępu i wykorzystania danych generowanych przez urządzenia tzw. Internetu rzeczy przez ich użytkowników;
  • ustanowienie horyzontalnych przepisów regulujących przypadki obowiązkowej wymiany danych między przedsiębiorcami w sytuacjach, kiedy obowiązek udostępnienia danych wynika z prawa unijnego;
  • przeciwdziałanie nieuczciwym postanowieniom umownym między przedsiębiorstwami w zakresie dostępu do danych i ich wykorzystywania;
  • przyjęcie zasad umożliwiających organom sektora publicznego dostęp i wykorzystanie danych, którymi dysponuje sektor prywatny i które są niezbędne w wyjątkowych okolicznościach;
  • wprowadzenie środków ułatwiających zmianę dostawców usług przetwarzania danych w chmurze oraz wprowadzenie standardów interoperacyjności danych i usług przetwarzania danych.

Choć DA, jako rozporządzenie unijne, jest stosowany bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich, to poziom ujednolicenia regulacji nie jest pełny. W celu zapewnienia jego pełnego stosowania konieczne jest przyjęcie dodatkowych przepisów krajowych. Zakres uregulowania krajowego obejmować będzie zapewnienie odpowiedniego otoczenia instytucjonalno – organizacyjnego oraz regulacyjnego. W aspekcie instytucjonalno – organizacyjnym każde państwo członkowskie zobowiązane jest wyznaczyć podmioty odpowiedzialne za stosowanie i egzekwowanie DA. Z kolei w aspekcie regulacyjnym państwa członkowskie są zobowiązane do ustanowienia przepisów dotyczących kar za naruszenie obowiązków przewidzianych w rozporządzeniu, a także do unormowania w prawie krajowym niektórych kwestii proceduralnych.

Pytania prekonsultacyjne: 

  1. Czy powinien być wyznaczony jeden czy więcej właściwych organów odpowiedzialnych za stosowanie i egzekwowanie DA?
  2. Czy nadzór nad stosowaniem i egzekwowaniem DA powinien być powierzony dotychczas istniejącym czy nowo powołanym organom?
  3. W przypadku, gdy wskazane jest wyznaczenie wielu właściwych organów, które organy z dotychczas istniejących powinny odpowiadać za poszczególne części DA?
  4. W przypadku, gdy wskazane jest wyznaczenie wielu właściwych organów, który z nich powinien pełnić rolę koordynatora danych, o którym mowa w art. 37 ust. 2 DA?
  5. Który z organów powinien pełnić rolę krajowego organu ds. współpracy międzynarodowej w kwestiach prawnych, o którym mowa w art. 32 ust. 3 DA?


Opinie można przesyłać do 30 kwietnia br., na adres mailowy: otwartedane@cyfra.gov.pl.