1. Wprowadzenie

Postępowanie o udzielenie zamówienia w większości trybów wszczyna się przez ogłoszenie o zamówieniu, a w przypadku zamawiających sektorowych przez ogłoszenie o zamówieniu sektorowym. W zależności od wartości zamówienia różne jest jedynie miejsce opublikowania ogłoszenia. Zgodnie z art. 11 ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm. - dalej p.z.p.) ww. ogłoszenia publikowane są odpowiednio w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, w którym publikowane są ogłoszenia z obszaru Unii Europejskiej oraz w Biuletynie Zamówień Publicznych, gdzie zamieszczane są ogłoszenia krajowe.

2. Ogłoszenia zamieszczane w Biuletynie Zamówień Publicznych


Obowiązek wydawania Biuletynu Zamówień Publicznych (BZP) spoczywa na Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Obecnie Biuletyn publikowany jest wyłącznie w wersji elektronicznej na stronach internetowych Urzędu Zamówień Publicznych. Od 11 czerwca 2007 r., tj. od nowelizacji ustawy p.z.p., zostały zmienione zasady rządzące publikacją ogłoszeń w BZP. Ustawodawca zobowiązał zamawiającego do samodzielnego zamieszczania ogłoszeń w BZP udostępnionym na portalu internetowym Urzędu Zamówień Publicznych. Obecnie publikacja ogłoszeń jest możliwa jedynie w formie elektronicznej poprzez internetowe formularze udostępnione na stronach portalu UZP. Inne formy publikacji nie są już możliwe.

3. Procedura umieszczania ogłoszenia w BZP

Zamawiający, który chce zamieścić ogłoszenie w BZP musi posiadać login i hasło. Ci z zamawiających, którzy nie posiadają powyższych danych, powinni wystąpić o ich przyznanie. W tym celu zobowiązani są wypełnić odpowiedni formularz, który po podpisaniu przekazują na adres UZP. Zaznaczyć jednocześnie należy, iż wszystkie loginy i hasła, które zostały przyznane przed 11 czerwca 2007 r. zachowały swoją ważność. Po zalogowaniu się na portalu zamawiający wybrawszy właściwy wzór ogłoszenia, może przystąpić do wypełnienia formularza. Po sprawdzeniu poprawności wprowadzonych danych, ogłoszenie należy wysłać. Na adres mailowy, wskazany we wniosku o nadanie loginu i hasła, wysyłane jest wówczas powiadomienie z numerem zamieszczonego ogłoszenia i załączoną jego treścią, które zamawiający powinien wydrukować i zachować, jako dowód niezbędny w świetle art. 12 ust. 3 pkt 1 p.z.p..
Aż do nowelizacji ustawy z 4 września 2008 r. zasadą było, że informacje zawarte w ogłoszeniu nie podlegay zmianom w toku postępowania. Zamawiający nie mógł w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wprowadzać nowych warunków udziału w postępowaniu, w stosunku do tych, które określił w ogłoszeniu o zamówieniu opublikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych. Jednakże, w przypadku, gdy po opublikowaniu ogłoszenia okazało się, że ogłoszenie owo zawiera pewne błędy, wówczas zamawiający mógł, za pośrednictwem drogi elektronicznej, złożyć Prezesowi UZP wniosek o sprostowanie ogłoszenia zamieszczonego w Biuletynie. We wniosku o sprostowanie zobowiązany był wskazać datę zamieszczenia ogłoszenia oraz jego numer, a ponadto wskazać na czym polegał ów błąd. Istotnym pozostawało to, że sprostowanie nie mogło dotyczyć opisu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania. Sprostowanie przekazane Prezesowi UZP było niezwłocznie zamieszczane w postaci obwieszczenia w BZP.
(...)