„Dekalog Przedsiębiorcy” przedstawia 10 kluczowych obszarów wymagających natychmiastowych zmian. W dokumencie zdiagnozowano 10 kluczowych obszarów, które wymagają pilnej naprawy, aby pomóc przedsiębiorcom w problemach, przed którymi stają na co dzień. Dokument nie skupia się wyłącznie na kwestiach podatkowych czy finansowych, ale na szeroko rozumianym otoczeniu biznesowym - systemie ochrony zdrowia, systemie wynagrodzeń, rynku pracy, bezpieczeństwie państwa, bezpieczeństwie sektora żywnościowego czy demografii.

- Integracja działań trzech silnych organizacji zrzeszających przedsiębiorców jest inicjatywą, która jeszcze dobitniej wskazuje na palący problem - pomijanie przez polityków głosu tej gigantycznej zbiorowości. Dodatkowo, co warte podkreślenia, często traktowanej krzywdząco, pomimo wielkiego wkładu w rozwój polskiej gospodarki. Mówimy o grupie, która rocznie inwestuje w kraju ponad 300 mld zł. Dlatego chcemy, aby głos przedsiębiorców był wreszcie słyszalny i profesjonalnie skoordynowany. Dziś pokazujemy nowe otwarcie, rozpoczęcie merytorycznej dyskusji nad tym kim jest przedsiębiorca w Polsce i jaka powinna być jego pozycja względem Państwa, a Państwa względem przedsiębiorców – powiedział Marek Kowalski, Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, chwilę po uroczystym podpisaniu „Dekalogu” przez przedstawicieli trzech organizacji - inicjatorów akcji.

Dziesięć postulatów

Dekalog organizacji jest następujący:

  1. Zrozumiałe i stabilne prawo oraz wzmocnienie dialogu społecznego
  2. Sprawiedliwy i czytelny system podatkowy
  3. Reforma systemu ubezpieczeń społecznych
  4. Zabezpieczenie rynku pracy przed zmianami demograficznymi
  5. Jednolity system wzrostu wynagrodzeń we wszystkich grupach społecznych
  6. Odpowiedzialna i zrównoważona polityka gospodarcza
  7. Poprawa bezpieczeństwa kraju
  8. Reforma systemowa ukierunkowana na poprawę stanu zdrowia Polaków
  9. Rozwiązania adresowane do sektora żywnościowego
  10. Przywrócenie partnerskich stosunków z UE i wzmocnienie współpracy z USA

Przedsiębiorcy to też wyborcy

Pomysłodawcy projektu przypomnieli, że przedsiębiorcy prywatni tworzą 12,8 mln miejsc pracy w Polsce, a sektor przedsiębiorstw jest odpowiedzialny za blisko 75 proc. polskiego PKB, czyli ok. 2,4 biliona zł. Ponadto 2,5 mln aktywnych przedsiębiorców indywidualnych to także 14 proc aktywnych wyborców, stąd hasło przewodnie kampanii edukacyjno-informacyjnej: #PrzedsiębiorcaToTeżWyborca - posłuchaj głosu 14 proc. wyborców. 

- Troska o przedsiębiorców to nie jest tylko troska o wybraną, wąską grupę społeczną. Sprawne dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwa to nie tylko miejsca pracy, ale także lepsze rozwiązania dla pracowników, czyli bezpośrednio - każdego z zatrudnionych Polaków. Chcemy, aby wybrzmiało to jasno - każda racjonalna i pozytywna zmiana dla pracodawcy, to realna zmiana na korzyść pracownika - podkreślił Marek Kowalski.

W trakcie konferencji prasowej zwrócono uwagę, że „Dekalog” to zbiór merytorycznych postulatów, które powinny obowiązywać, niezależnie od tego, kto obejmie rządy po nadchodzących wyborach parlamentarnych. Podkreślono, że przedsiębiorcy są głównym partnerem do dyskusji o wyzwaniach z jakimi się mierzą i będą się mierzyć decydenci w przyszłości - te rozmowy i kształtowanie otoczenia biznesowego nie może się odbywać bez głosu przedsiębiorców.