Przetarg na modernizację nabrzeża Dworzec Drzewny Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) ogłosił w połowie grudnia 2017 roku. Swoje oferty złożyło osiem podmiotów – poinformowała rzeczniczka portu, Agata Kupracz.

Zamawiający, ZMPG zamierza przeznaczyć na realizację inwestycji ponad 259 mln zł brutto.

Do przetargu stanęło pięć konsorcjów (Roverpol i Cyes Maritime Works; NDI S.A. oraz NDI sp. z o.o.; Strabag i Ed. Zueblin A.G.; Soletanche Polska, Soletanche Bachy oraz Warbud; PORR i ENERGOPOL-Szczecin), a także trzy przedsiębiorstwa (BUDIMEX, DORACO oraz POLAQUA). Oferenci zadeklarowali wykonanie prac za kwotę od 189 mln zł (BUDIMEX) do 239 mln zł (POLAQUA) oraz ukończenie prac w ciągu 96 tygodni od momentu podpisania umowy.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Łukasz Greinke zwraca uwagę, że nabrzeża Dworzec Drzewny „od wielu lat nie eksploatowano”. „Przez takie zaniedbania popadł w ruinę i stracił wszelkie możliwości przeładunkowe. Chcemy je rozbudować” – wyjaśnił. Zakłada się, że po modernizacji będzie to nabrzeże uniwersalne.

Planowana jest rozbudowa ok. 1220 metrów nabrzeża. Wykonawca ma przeprowadzić m.in. roboty rozbiórkowe, ziemne, czerpalne i umacniające dno oraz drogowo-kolejowe.

„Powstanie nowa ścianka szczelna, nowe linie odbojowe i cumownicze. Dzięki temu przy Dworcu Drzewnym będą obsługiwane największe jednostki, które wchodzą do Portu Wewnętrznego o zanurzeniu do 10,6 metrów” – tłumaczy wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury, Marcin Osowski.

Modernizacja nabrzeża Dworzec Drzewny jest jednym z zadań w projekcie obejmującym przebudowę toru wodnego. Projekt jest w 85 proc. dofinansowany z instrumentu CEF (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę). Dzięki unijnym funduszom w Porcie Gdańsk planowane jest m.in. pogłębienie toru wodnego oraz modernizacja nabrzeży Oliwskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew oraz Zbożowego wraz z fragmentem nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście. Łącznie ma być zmodernizowanych ok. pięciu kilometrów nabrzeży.

Projekty finansowane z instrumentu CEF mają się zakończyć do 2020 roku włącznie. Do tego czasu na inwestycje w Porcie Gdańsk ma być przeznaczone ok. miliarda złotych.

W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Port jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do jego głównych zadań należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej. (PAP)