W czasie spotkania z Andrzejem Domańskim, ministrem finansów, Konferencja Prezydentów BusinessEurope (Council of Presidents, CoPres) przedstawiła 10 postulatów, które w jej ocenie powinny zostać zrealizowane przez instytucje Unii Europejskiej podczas polskiej prezydencji.

- Aby nadal być ostoją pokoju, dobrobytu i stabilności, Europa musi działać zdecydowanie w celu wzmocnienia gospodarki i zlikwidowania powiększającej się luki konkurencyjnej między nami, a naszymi największymi konkurentami – powiedział Fredrik Persson, prezydent BusinessEurope. - Mocno namawiamy Unię Europejską, aby podczas tej prezydencji skupiła się na dziesięciu priorytetach. Obejmują one zdefiniowanie ambitnej strategii Jednolitego Rynku do połowy 2025 r. oraz zaproponowanie nowego porozumienia w sprawie czystego przemysłu, które byłoby dostatecznie ambitne w kwestiach zmniejszenia obciążeń regulacyjnych dla przedsiębiorstw, przyspieszenia procedur wydawania pozwoleń, obniżenia kosztów energii oraz rozwiązania problemu niedoboru siły roboczej i umiejętności. W kontekście aktualnej sytuacji geopolitycznej dywersyfikacja handlu jest kwestią o znaczeniu krytycznym – dodał.

10 postulatów  Konferencji Prezydentów BusinessEurope

Uczestnicy podpisali tzw. Deklarację Warszawską, która zawiera 10 postulatów:  

Bezpieczeństwo i Obronność: należy pomóc w stworzeniu warunków dla bezpieczeństwa, gotowości kryzysowej i zwiększenia zdolności produkcyjnych w europejskim przemyśle obronnym, tak aby mógł on zaspokoić ukraińskie i europejskie potrzeby. Oznacza to również rozwiązanie kwestii rozdrobnienia jednolitego rynku obronnego, zapewnienie, że zasady zrównoważonego finansowania wspierają finansowanie tego ważnego sektora i charakteryzują się niezbędną elastycznością w zakresie instrumentów finansowych UE.

Nowy Czysty Ład Przemysłowy: należy zapewnić, aby nowy Czysty Ład Przemysłowy zawierał wszystkie elementy niezbędne, aby umożliwić europejskiemu przemysłowi konkurencyjność i osiągnięcie założeń Zielonego Ładu, w tym ambitne środki mające na celu zmniejszenie obciążeń regulacyjnych, które ograniczają małe, średnie i duże przedsiębiorstwa na naszym jednolitym rynku. Należy również przyspieszyć procedury związane z wydawaniem pozwoleń, obniżeniem kosztów energii, wspieraniem innowacji i nowych modeli biznesowych, rozwiązaniem problemu niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej oraz dywersyfikacją europejskich rynków eksportowych i importowych.

• Energia i klimat: należy wykazać większe starania mające na celu zmniejszenie luki w konkurencyjności emisji dwutlenku węgla i kosztów energii, takie jak rozszerzenie zakresu branż uważanych za zagrożone inwestycjami i ucieczką emisji, opracowanie zaleceń dotyczących zmniejszenia narażenia odbiorców przemysłowych na wysokie i zmienne ceny energii i rosnące koszty infrastruktury energetycznej, przyspieszenie prac nad krytycznymi parametrami CBAM (np. utworzenie systemu wsparcia eksportu zgodnego z WTO). W przypadku, gdyby CBAM okazał się nieskuteczny w zapobieganiu ucieczkom emisji, istotną kwestią będzie ponowne rozważenie wycofania bezpłatnych uprawnień odpowiednio wcześnie, aby zapewnić skuteczną ochronę. 

Przeczytaj także: „Poprawmy prawo” - zgłoś przepisy do zmiany, wygraj dostęp do LEX

Jednolity Rynek: należy zdefiniować ambitną strategię Jednolitego Rynku w celu zlikwidowania istniejących przeszkód w wolnym ruchu towarów, usług, osób i kapitału do połowy 2025 roku, oraz jednocześnie zintensyfikować egzekwowanie obowiązujących przepisów, aby osiągnąć szybki wzrost handlu i wydajności wewnątrz UE. Właściwe funkcjonowanie strefy Schengen jest kluczowe dla zagwarantowania swobodnego ruchu na naszym Jednolitym Rynku. Zniesienie kontroli na wewnętrznych granicach lądowych między Bułgarią, Rumunią i innymi krajami Schengen powinno stać się faktem, gdy tylko zostaną spełnione warunki.

Nie ilość, a jakość regulacji: należy ustanowić ogólny cel redukcji obciążenia regulacyjnego, spełnić obietnice dotyczące zmniejszenia wymogów sprawozdawczych dla firm o co najmniej 25%, przeprowadzić przegląd wszystkich aktów delegowanych i wykonawczych wynikających z przepisów przyjętych w poprzednim cyklu i zapewnić, że ułatwiają one przestrzeganie przepisów i prowadzą do najmniej uciążliwych rozwiązań. Należy systematycznie przeprowadzać ocenę jakości wpływu (włączając w to kontrole konkurencyjności i testy MŚP) wszelkich nowych przepisów na wszystkich etapach procesu legislacyjnego, biorąc pod uwagę skumulowane skutki regulacji, a także implikacje dla konkretnych sytuacji terytorialnych państw członkowskich.

• Otwarty i bezpieczny handel międzynarodowy: należy zdefiniować ambitną strategię dywersyfikacji międzynarodowego handlu i inwestycji, która pozwoli korzystać z szerokiej gamy narzędzi (np. umów handlowych, krytycznych uzgodnień dotyczących surowców, umów o wzajemnym uznawaniu) przy jednoczesnym kontynuowaniu trwających prac nad zawarciem i ratyfikacją umów z Mercosur i Meksykiem. Należy starać się o pozytywne kontakty ze Stanami Zjednoczonymi. Pozwoli to zredukować koszty biznesu i znaleźć trwałe rozwiązania konfliktów handlowych. Należy współpracować z Chinami, jednocześnie wykazując się jednością i eliminując nierówności w stosunkach. Nowy cykl polityczny w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii to możliwość wzmocnienia współpracy i uproszczenia przepływów handlowych i inwestycyjnych.

• Polityka społeczna: należy skupić się na rozwiązaniu problemów niedoboru siły roboczej i niedopasowania umiejętności, należy zwiększyć mobilność pracowników, jak również usprawnić wolny przepływ wiedzy na Jednolitym Rynku. Należy również zapewnić odpowiednią przestrzeń partnerom społecznym, tak aby dialog społeczny mógł odegrać swoją rolę, pomagając w znalezieniu rozwiązań dla wyzwań europejskiego rynku pracy. Należy odejść od głównie regulacyjnego podejścia do polityki społecznej na rzecz partnerstwa gospodarczego i społecznego oraz skuteczniej przestrzegać zasady subsydiarności.

• Innowacja i cyfryzacja: należy wesprzeć badania skupiające się na kwestiach biznesowych, innowacje i skuteczną komercjalizację innowacyjnych produktów, usług i metod pracy w Europie Unia Europejska musi również wspierać cyfryzację, skupiając się na wprowadzaniu szerokich zasad cyfrowych, które staną się niezbędnymi wytycznymi we wczesnej fazie implementacji i rozwoju. Należy wykorzystać akty delegowane i wykonawcze w celu ułatwienia wdrożenia nowych przepisów, w tym ustawy o sztucznej inteligencji (np. w sprawie wymogów dotyczących sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka, zakazanych praktyk i dalszych kwestii dotyczących definicji sztucznej inteligencji).

• Inwestycje: należy zwrócić uwagę na ustalenia z nieformalnego posiedzenia szefów państw i rządów z 8 listopada w sprawie unii oszczędności i inwestycji oraz działać na rzecz rozwoju rynków kapitałowych w Europie w kontekście ukończenia projektów unii bankowej i unii rynków kapitałowych. To z jednej strony poprawi dostęp do finansowania dla europejskich przedsiębiorstw, z drugiej zaś zmodernizuje wieloletnie ramy finansowe. Pozwoli to zapewnić, że unijny budżet będzie w stanie sprostać zwiększonym potrzebom inwestycyjnym związanym z poprawą konkurencyjności, transformacją ekologiczną i cyfrową, wsparciem udzielanym Ukrainie, naszym własnym bezpieczeństwem, reagowaniem na sytuacje kryzysowe i przyszłym rozszerzeniem Unii Europejskiej, bez zwiększania kosztów dla przedsiębiorstw.

• Rozszerzenie: należy pomóc w przygotowaniu krajów kandydujących do przestrzegania dorobku prawnego UE w ramach podejścia do przystąpienia opierającego się na wartościach. Jednocześnie należy dokonać niezbędnych dostosowań w Unii Europejskiej w celu zapewnienia, że rozszerzenie prowadzić będzie do poprawy europejskiej konkurencyjności, wyższego wzrostu i większego dobrobytu.