Przetarg na budowę tunelu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A ogłosiły pod koniec listopada ub. roku. Oszacowano wówczas, że inwestycja, dzięki której pociągi pojadą przez centrum Łodzi, ma kosztować ok. 2 mld zł brutto. Większość pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych.

Wiceprezydent miasta Wojciech Rosicki podczas konferencji prasowej zwrócił uwagę, że wszystkie oferty znalazły się w planowanym przez PKP PLK budżecie. Zdaniem władz miasta tunel pod Łodzią usprawni nie tylko ruch pociągów dalekobieżnych, ale również kolei aglomeracyjnej. Utworzy on coś na kształt metra, którym mieszkańcy szybko będą mogli przemieszczać się po Łodzi.

Podziemny tunel średnicowy ma być przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej, gdzie obecnie kończą się tory. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi ruch dalekobieżny północ – południe i wschód – zachód.

Jolanta Baranowska z łódzkiego magistratu przypomina, że tunel w znacznej części będzie wykonywana metodą drążenia specjalną tarczą, pozostałe fragmenty będą prowadzane metodą odkrywkową. Tory znajdą się na głębokości nawet 30 metrów. Prędkość maksymalna w tunelu ma wynosić 100 km na godzinę.

Z kolei Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK zwraca uwagę, że dzięki tej inwestycji mieszkańcy Łodzi zyskają dwa nowe przystanki w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). O ich powstanie wnioskowali m.in. mieszkańcy Łodzi. Według niej Dworzec Łódź Fabryczna i tunel średnicowy stworzą nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego.

Budowa tunelu średnicowego jest drugim etapem projektu nazwanego Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew-Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna.

Powstały dworzec - według PKP PLK - jest największym i najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Stanie się on kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Pierwsze rozkładowe pociągi z Łodzi Fabrycznej odjechały 11 grudnia br. Wartość tego kontraktu wyniosła 1,75 mld zł brutto. (PAP)