Pytanie:
Zbiornik, w którym znajduje się gruz i azbest został zasypany przez gminę. Gmina również jest właścicielem terenu, na którym znajduje się zbiornik. Jak należy postąpić w opisanej sytuacji? Kto powinien usunąć wskazane odpady? Czy starosta może nakazać wójtowi usunięcie odpadów?

Odpowiedź:
Starosta powinien skierować sprawę do właściwego RDOŚ. Odpady powinien usunąć posiadacz odpadów - w tym przypadku gmina.

Uzasadnienie:
W myśl art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) - dalej u.o., generalna zasada zobowiązuje posiadacza odpadów do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania.

Natomiast w przypadku nieusunięcia odpadów przez posiadacza, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji wydawanej z urzędu, nakazuje posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, z wyjątkiem gdy obowiązek usunięcia odpadów jest skutkiem wydania decyzji o cofnięciu decyzji związanej z gospodarką odpadami.

Natomiast w przypadku gdy gmina również jest właścicielem terenu, na którym znajdują się odpady zastosowanie ma art. 26 ust. 3 u.o., zgodnie z którym nakaz usunięcia odpadów, z nieruchomości, którymi gmina włada jako władający powierzchnią ziemi, a niebędących w posiadaniu innego podmiotu - wydaje właściwy regionalny dyrektor ochrony środowiska.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów