Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny-Podłęże, biegnącej przez centrum miasta, to obecnie najważniejsza inwestycja na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

Jak poinformował w poniedziałek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, w pierwszej połowie maja ruszą prace przy wiaduktach kolejowych nad ul. Powstańców Wielkopolskich. Na początek – do czerwca - robotnicy zajmą się pracami przy torach, które nie będą wymagać zmian w organizacji ruchu na ulicy pod obiektem. Później zajęty zostanie jeden z trzech pasów ruchu jezdni, biegnącej w kierunku ul. Wielickiej. Intensywne prace budowlane zaplanowane są na wybrane weekendy. Wówczas będą zajmowane dwa pasy ruchu. O terminach prowadzenia prac PLK będą informować z wyprzedzeniem.

Przebudowa wiaduktu zakończy się w 2019 roku. Po modernizacji obiekt będzie szerszy i zmieszczą się na nim cztery tory kolejowe. Przesunięcie podpór obiektu zapewni dodatkowe miejsce na chodnik lub ścieżkę rowerową. Dodatkowe tory pojawią się także na sąsiednim obiekcie, znajdującym się nad jezdnią w stronę ul. Nowohuckiej. Roboty rozpoczną się tam w lipcu i zakończą w przyszłym roku.

W środę ruszy kolejny etap modernizacji przejścia dla pieszych w ciągu ul. Racławickiej. W związku z szerokim zakresem prac i potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa przejście zostanie wyłączone z użytku. Piesi mogą korzystać z alternatywnego przejścia podziemnego przy stacji Kraków Łobzów.

14 maja rozpocznie się kolejny etap przebudowy wiaduktu nad ul. Łokietka polegający na rozbiórce fragmentu tego obiektu. W trakcie prac wyburzeniowych, ze względów bezpieczeństwa, wiadukt zostanie zamknięty zarówno dla ruchu pieszego, jak i samochodowego. Rozbiórka zakończy się 25 maja i wówczas piesi, i rowerzyści ponownie będą korzystać z przejścia. Ruch samochodowy zostanie przywrócony po zakończeniu prac konstrukcyjnych, za ok. 5 miesięcy. Wszystkie prace przy tym wiadukcie zakończą się w 2019 roku.

Jak przypomniał Hamarnik, w ramach modernizacji linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym a Podłężem, PKP PLK wybudują 56 nowych obiektów, m.in. mostów, wiaduktów i przejść podziemnych. Wykonawca rozpoczął już przebudowę 40 obiektów.

Rozpoczęte w lipcu zeszłego roku prace modernizacyjne linii średnicowej E30 zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.

Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinka torowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.(PAP)