Celem dyrektywy jest zwiększenie ochrony praw konsumenta. Najważniejsze zmiany to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość z 10 do 14 dni - jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o tym prawie, wygaśnie ono po roku od upływu czternastodniowego terminu ustawowego.

W ustawie znalazły się też regulacje dotyczące praw konsumentów w przypadku umów zawieranych przez telefon. Na przedsiębiorcę został nałożony wymóg potwierdzania treści oferty oraz uzyskania zgody konsumenta na piśmie lub innym nośniku. Ma to zapobiec sytuacjom, w których konsumenci w sposób nieświadomy zawierają umowy. Zgodnie z nowelizacją mają obowiązywać tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi oraz gwarancji. Termin gwarancji będzie wynosił dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została wydana kupującemu. Jeżeli rzecz będzie wadliwa, kupujący będzie mógł zażądać od razu obniżenia ceny bądź odstąpić od umowy.
Zmiany obejmą także zasady rękojmi za wady fizyczne. Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację będzie mógł wybierać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.