Pytanie
Spółka z o. o. w ramach działalności deweloperskiej oferuje klientom indywidualnym nabycie lokali mieszkalnych, usługowych i garaży. Spółka zawiera z klientami umowy na zakup poszczególnych lokali, w których określa między innymi cenę lokalu, harmonogram wpłat. Klienci wpłacają poszczególne raty w formie przedpłat, na które są wystawiane faktury zaliczkowe, z których odprowadzany jest podatek VAT (obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przedpłaty). Na jednym budynku klienci mają zawarty zapis, że po wpłaceniu ok. 85% wartości lokalu nastąpi jego przekazanie klientowi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Pozostała kwota ok. 15% zostanie zapłacona po podpisaniu aktu notarialnego przenoszącego własność, który zostanie zawarty po ok. 4 miesiącach od wydania lokalu. Obowiązek podatkowy dla sprzedaży towarów powstaje z chwilą dokonania dostawy, a w przypadku zaliczki z chwilą otrzymania zaliczki.
Kiedy powstaje obowiązek w podatku VAT od 15% wartości mieszkania, które zostanie zapłacone dopiero po podpisaniu aktu notarialnego, tj. po ok. 4 miesiącach od przekazaniu lokalu (czy z chwilą przekazania lokalu mieszalnego, czy z chwilą podpisania aktu notarialnego)?
Kiedy należy wystawić fakturę na pozostałą należność (czy z chwilą wydania lokalu, czy z chwilą podpisania aktu notarialnego, czy powinna być to faktura VAT na przedpłatę czy sprzedaż)? A jeżeli nie trzeba wystawiać faktury, to w jaki sposób uwzględnić podatek VAT należny w ewidencji sprzedaży?