Pytanie
Pytanie dotyczy procedury wydania decyzji z art. 77 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne - dalej pr. wod.
Rów, którego ma dotyczyć postępowanie, ma wydzieloną odrębną działkę, która jest własnością Skarbu Państwa. Gospodarowanie zasobem nieruchomości sprawuje starosta Kołobrzeski. Rów ma długość ok. 6 km, nie był konserwowany od lat, rosną tam drzewa, które utrudniają przepływ wody, wniosek dot. utrzymania rowu złożył właściciel przylegającej do niego działki. W ewidencji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, jaką prowadzi ZZMiUW, dostępna jest jedynie mapka; nie ma ewidencji zmeliorowanych gruntów, dlatego nie ma możliwości wyliczenia proporcji odnoszonych korzyści.
Czy w takiej sytuacji starosta jako organ właściwy powinien zwrócić się do marszałka o uzupełnienie prowadzonej ewidencji, czy może powinien powołać biegłego, który ustali powierzchnię poszczególnych działek, na które korzystny wpływ wywiera dany rów?
Kto ponosiłby koszty takiego biegłego, skoro takie dane powinna zawierać ewidencja?
Jak powinna zostać wydana decyzja - czy jedna dla wszystkich, czy odrębna dla każdego?
Czy w decyzji ma być określony konkretny odcinek rowu, który dany zainteresowany właściciel ma czyścić, i wskazane konkretne drzewa, które ma wyciąć?
Co wówczas z pozyskanym drewnem, skoro właścicielem działki jest Skarb Państwa?
Skarb Państwa nie chce ponosić kosztów związanych z wycinką, gdyż nie jest z kolei zainteresowanym właścicielem gruntu na podstawie pr. wod.
Czy przez "szczegółowe zakresy" należy rozumieć, iż w decyzji mają być wymienione konkretne roboty, jakie mają być wykonane w związku z konserwacją rowu? Czy np. termin dwa razy do roku, czyli np. do 30 kwietnia i do 30 września każdego roku, będzie terminem prawidłowym? I co, jeśli któryś z zainteresowanych właścicieli nie dotrzyma ww. terminów bądź wcale nie wykona konserwacji?
Czy planowana zmiana prawa wodnego, m.in. w zakresie utrzymania urządzeń melioracyjnych, faktycznie wejdzie od 1 stycznia 2016 r., czyli zgodnie z założeniami?