Jesteśmy przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym. Z racji naszej działalności w zakresie uzdatniania wody i odprowadzania ścieków prowadzimy ewidencję odpadów, robimy sprawozdania.

Często wygrywamy przetargi na czyszczenie kanalizacji deszczowej w naszym mieście.


W poprzednim stanie prawnym obowiązywała nas decyzja zatwierdzająca program gospodarki odpadami (wytwarzamy ok. 1-2 tony odpadów niebezpiecznych w postaci szlamów).

A teraz? Pozwolenie na wytwarzanie odpadów - nie, to nie jest nasza instalacja. Czy w takim wypadku musimy tylko prowadzić ewidencję, sprawozdania?

A co z transportem wytworzonych przez nas odpadów?

Odpowiedź:

Podobnie jak to miało miejsce przed 23 stycznia 2013 r., również aktualnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) – dalej u.o., wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej.

Z reguły podmiot świadczący usługi we wskazanym zakresie nie jest podmiotem uprawnionym na podstawie określonego tytułu prawnego do władania instalacją w celu jej eksploatacji, zatem nie jest prowadzącym instalację w rozumieniu art. 3 pkt 31 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232) – dalej p.o.ś. i tym samym nie jest również uprawniony do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, co z kolei wynika z art. 184 ust. 1 p.o.ś.


Należy jednak zaznaczyć, że brak obowiązku uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów nie zwalnia wytwórcy z obowiązku gospodarowania wytworzonymi przez siebie odpadami, o którym mowa w art. 27 ust. 1 u.o., jak również z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 66 ust. 1 u.o., posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem odpadów określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3 u.o., czyli do prowadzenia tzw. "ewidencji odpadów". Jednocześnie należy podkreślić, że w myśl art. 236 ust. 1 u.o., do dnia 31 grudnia 2014 r. do ewidencji odpadów stosuje się przepisy dotychczasowe, czyli przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.) - dalej u.o. z 2001 r. w tym zakresie i wydanych do niej przepisów wykonawczych. Zgodnie z art. 36 u.o. z 2001 r., co do zasady posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z przyjętym katalogiem odpadów i listą odpadów niebezpiecznych. Zasadą jest również, że ewidencję prowadzi się z zastosowaniem karty ewidencji odpadu, prowadzonej dla każdego rodzaju odpadu odrębnie oraz karty przekazania odpadu (art. 36 ust. 4 u.o. z 2001 r.).

Kartę przekazania odpadu zgodnie z art. 36 ust. 8 u.o. z 2001 r. sporządza posiadacz odpadów, który przekazuje odpady. Aktualnie obowiązujące wzory dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 249, poz. 1673). Na wytwórcy odpadów, który jest obowiązany do prowadzenia ewidencji, spoczywa również obowiązek sprawozdawczy, o którym mowa w art. 75 ust. 1 u.o. Co do zasady, transportujący odpady będą podlegali wpisowi do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, prowadzonego przez marszałka województwa. Należy jednak zaznaczyć, że w myśl art. 51 ust. 2 pkt 4 u.o., transportujący wytworzone przez siebie odpady z takiego obowiązku zostali zwolnieni.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.