Pytanie pochodzi z Kompasu Księgowo-Kadrowego

Podatnik zajmuje się zrywką drewna, zgodnie z umową podpisaną z nadleśnictwem. W celu wykonania umowy korzysta z podwykonawców, z którymi rozlicza się raz w miesiącu na podstawie sumowania wyrobionego drewna i prac wykonanych w tym okresie.
 
Czy kwota limitu płatności gotówkowej dla podwykonawców, którzy wykonują pracę w ramach swojej działalności gospodarczej (wystawiają fakturę), wynosi 15.000 zł za okres, który jest rozliczany, czyli w tym przypadku miesiąc?
 
Czy bierze się pod uwagę okres, zgodnie, z którym jest zawarta umowa z nadleśnictwem, czyli cały rok i limit transakcji gotówkowej w tym przypadku jest liczony od wszystkich faktur wystawionych przez podwykonawcę na prace w ramach umowy z nadleśnictwem?
 
Czy w przypadku płatności gotówkowych dla tego podwykonawcy przekraczających sumę 15.000 zł z wszystkich faktur, wydatek ten w 2017 r. nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu?
 
Odpowiedź
W przypadku świadczeń okresowych transakcją będzie zwykle rozliczenie poszczególnych okresów rozliczeniowych.
 
Uzasadnienie
Przepis art. 22 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje limit 15.000 zł dla transakcji gotówkowych. Limit ten dotyczy jednorazowej wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności. Przepisy nie określają jednak, co należy rozumieć pod pojęciem transakcji.
W odniesieniu do takiej transakcji musi być znany jej przedmiot. Przykładowo w umowie zlecenia będą to określone działania, a z drugiej strony zapłacone wynagrodzenie. W momencie, gdy obydwa te elementy są znane i ustalone można mówić o transakcji zlecenia. Nie można uznać za transakcję czynności, które w istocie są odrębnymi i samodzielnymi umowami zlecenia. Nie ma przy tym znaczenia sposób fakturowania tych transakcji - faktura może obejmować jedną lub wiele transakcji, z drugiej strony pojedynczą transakcję może dokumentować wiele faktur. Nie ma również znaczenia sposób zapłaty - płatność może obejmować jedną lub wiele transakcji, z drugiej strony pojedynczą transakcję można opłacić w wielu ratach.
 
Ważne! W sytuacji, gdy podwykonawca zawarłby roczną umowę, rozliczaną w skali roku, a następnie jedynie pobierał zaliczki lub częściowe płatności to za transakcję trzeba uznać łącznie wszelkie usługi. Już bowiem w momencie zawarcia umowy z podwykonawcą znane były wszystkie elementy transakcji (przedmiot i cena), nie można takiej transakcji więc rozbijać na poszczególne miesiące.
 
Biorąc zatem pod uwagę, że w przedstawionym w pytaniu przykładzie umowa dotyczy prac wykonywanych w skali miesiąca i w tej skali rozliczanych to za transakcję należy uznać miesięczny okres rozliczeniowy i dotyczącą go płatność.