Czy wyciągi narciarskie wybudowane w 2003 r., których konstrukcje nośne nie są trwale związane z gruntem, wymagały uzyskania pozwolenia na budowę?
W 2003 r. wyciągi narciarskie, których konstrukcje nośne nie były trwale związane z gruntem wymagały uzyskania pozwolenia na budowę.
Na gruncie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) - dalej pr. bud., przyjmuje się, że wyciągi narciarskie są budowlami w rozumieniu art. 3 pkt 3 tego aktu prawnego, wymagającymi uzyskania pozwolenia na budowę [por. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 lipca 2006 r., sygn. akt: II SA/Gl 733/05]. Niemniej nie jest wykluczone zastosowanie takiej konstrukcji wyciągu narciarskiego, który pozwalałby na jednoczesne zakwalifikowanie przedmiotowej budowli do kategorii tzw. tymczasowych obiektów budowlanych. Takie obiekty podlegają, i podobnie było w przeszłości, zwolnieniu od obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę w przypadku zaistnienia dodatkowych okoliczności. W 2003 r. obowiązywał w pierwszej kolejności art. 29 ust. 1 pkt 12 pr. bud., zgodnie z którym pozwolenia na budowę nie wymagała budowa tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie określonym w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1, ale nie później niż w okresie 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu; zwolnienie nie dotyczyło jednak obiektów związanych z przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska. W ciągu 2003 r. doszło do zmiany art. 29 pr. bud., bowiem ustawodawca całkowicie przeredagował ten przepis zamieszczając przedmiotowe zwolnienie w art. 29 ust. 1 pkt 12 pr. bud., zgodnie z którym pozwolenia na budowę nie wymagała budowa tymczasowych obiektów budowlanych, niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie określonym w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pr. bud., ale nie później niż przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu; zwolnienie to nie dotyczyło nadal obiektów, które mogą znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska. Zestawienie brzmień przepisów dotyczących tej samej kwestii prowadzi do wniosku, że poza zmianami redakcyjnymi ich sens nie uległ zmianie i zakres zwolnienia się nie zmienił. W całym zatem 2003 r. od obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę były zwolnione tymczasowe obiekty budowlane, czyli w szczególności takie, które nie były trwale związane z gruntem, pod warunkiem ich zdemontowania przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy. Niemniej ustawodawca wyłączył z przedmiotowego zwolnienia tymczasowe obiekty budowlane kwalifikowane jako mogące znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska. Chodziło o obowiązujące w 2003 r. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 września 2002 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2002 r. Nr 179, poz. 1490) - dalej r.p.o.ś. § 3 ust. 1 pkt 10 lit. a) r.p.o.ś. kwalifikował jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko w turystyce i wypoczynku trasy narciarskie, bobslejowe, wyciągi narciarskie oraz urządzenia towarzyszące. W świetle tej okoliczności budowa w 2003 r. wyciągu narciarskiego, którego konstrukcja nośne nie była trwale związana z gruntem, wymagała uzyskania pozwolenia na budowę.

Łukasz Smaga