Pytanie
Czy pracodawca ma obowiązek zwrócić pracownicy koszty podróży służbowej w przypadku, gdy pracownica samowolnie zmieniła środek komunikacji w podróży służbowej z PKP na samochód prywatny?
Pracownica w marcu 2013 r. była w podróży służbowej. Po powrocie do biura napisała do pracodawcy pismo informujące, że podróż odbyła nie PKP, ale samochodem prywatnym z powodu stanu zdrowia i oczekuje zwrotu kosztów w wysokości biletu II klasy PKP. Pracodawca odpowiedział, że w związku z samowolną zmianą środka transportu koszty podróży nie zostaną zwrócone. Pracownica ponownie napisała pismo załączając oświadczenie ze wskazaniem kwoty kosztów, które poniosła. Pracodawca nie uwzględnia wyjaśnień, ponadto gdyby został poinformowany o przyczynie zdrowotnej powodującej zmianę środka transportu nie wyraziłby zgody na podróż służbową.
Czy jeżeli pracownica samowolnie zmieniła środek transportu można odmówić zwrotu kosztów podróży?