Pytanie:
PCK prowadzi zbiórkę tekstyliów do specjalnie oznaczonych pojemników. Pojemniki są własnością PCK. PCK gromadzi w nich tekstylia, a środki pozyskane ze sprzedaży zebranych ubrań, pościeli itp. przeznacza na obsługę projektów pomocowych i edukacyjnych oraz bieżącą działalność statutową. PCK oświadcza również, że: "większość tekstyliów, które trafiają do pojemników, nie może być - ze względu na swój stan - przekazane potrzebującym. Może jednak zostać wykorzystana do celów przemysłowych".

Czy w opisanej sytuacji tekstylia i odzież stanowią odpad? Czy PCK powinno uzyskać zezwolenie na zbieranie odpadów?

Odpowiedź:
Jeśli ubrania i tekstylia gromadzone w pojemnikach przeznaczone są do dalszego wykorzystania w tym samym celu, to nie są odpadami i nie ma do nich zastosowania ani ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) – dalej u.o., ani ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.).

PCK przyjmujący odzież i tekstylia nie musi mieć wpisu do rejestru działalności regulowanej, gdyż nie odbiera odpadów komunalnych, tylko produkty, ani nie musi mieć zezwolenia na odpady. Podmiot ten może sortować ubrania i tekstylia i część sprzedawać jako produkty (odzież), a część sklasyfikować jako odpad i również sprzedawać do wykorzystania przemysłowego.

Będzie więc wytwórcą odpadów, ale pozwolenia na wytwarzanie odpadów mieć nie musi, bowiem nawet gdyby wytwarzał ponad 5000 Mg odpadów innych niż niebezpieczne (tekstylia), to pozwolenie nie będzie wymagane, gdyż nie będą to odpady wytwarzane w związku z funkcjonowaniem instalacji.

Natomiast zupełnie inna byłaby sytuacja, gdyby przyjmowana odzież i tekstylia nie nadawały się do dalszego użytku lub byłyby w stanie uniemożliwiającym bezpośrednie wykorzystanie, a intencją podmiotów wkładających je do pojemników nie byłoby przekazanie ich do dalszego wykorzystania. Wtedy taką odzież i tekstylia należałoby uznać za odpady, zaś PCK - jako jednostka organizacyjna mająca osobowość prawną - musiałby uzyskać zezwolenie na zbieranie odpadów w trybie art. 42 ust. 1 i art. 43 ust. 1 u.o.

Dla przyjmowanych odpadów PCK musiałby prowadzić ewidencję, tj. założyć KEO dla zużytej odzieży i tekstyliów, a sprzedać je mógłby wyłącznie podmiotowi posiadającemu zezwolenie na gospodarowanie odpadami. PCK musiałby również uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, gdyby prowadził czynności zmierzające do przygotowania ich do ponownego użycia (np. w celu sprzedaży ich w sklepach z używaną odzieżą).