Do urzędu wpłynęła informacja o nadmiernym głowieniu drzew oraz usunięciu kilku sztuk bez zezwolenia z terenu gminy. Organ wszczął postępowanie. Oględziny potwierdziły tę informację. Ustalono, że pracownicy spółdzielni mieszkaniowej (współużytkownik wieczysty) na zlecenie zarządu przeprowadzili ogławianie drzew na terenie osiedla mieszkaniowego w miesiącu lutym 2009 r. Pracownicy Spółdzielni dodatkowo usunęli kilka drzew (w godzinach pracy), co według oświadczenia prezesa zarządu nie było przedmiotem zleconych prac. Ponowne oględziny w maju wykazały, że 1 drzewo zamarło i nie wypuściło nowych pędów. Organ nałożył administracyjną karę pieniężną za usunięcie drzew oraz zniszczenie jednego. Spółdzielnia nie wykonała żadnych działań ochronnych zniszczonego drzewa. Spółdzielnia odwołała się od decyzji do SKO. SKO uchyliło decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia. Dodam, że rozpatrzenie sprawy przez SKO trwało 2 lata, do lipca 2011 r. Ponowne rozpatrzenie sprawy wykazało, że zniszczonego drzewa nie ma. Uległo wywrotowi. Jeden z pracowników spółdzielni usunął drzewo na śmietnik (bez wiedzy zarządu). Pracownicy stwierdzili, że drzewo było uschnięte, a obok drzewa w 2009 lub 2010 r. prowadzona była wymiana instalacji gazowej, co mogło osłabić statykę drzew. Pracownicy przyznali, że usunęli drzewa. Zabiegi przycinania koron wykonywali bez specjalistycznego sprzętu i przycięli drzewa na wysokości, do której sięgnęli. Zostali ukarani w 2009 r. przez pracodawcę za nadmierne przycięcie drzew oraz usunięcie kilku sztuk i zobowiązani do nasadzenia nowych, które wykonali w 2009 r. Jak w tej sytuacji powinien postąpić organ?

Czy drzewa rosnące na osiedlu mieszkaniowym to tereny zieleni zgodnie z art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.) - dalej u.o.p.?

Teren gminy pozostający w użytkowaniu wieczystym spółdzielni nie jest terenem zieleni. Organ powinien nałożyć karę administracyjną za usunięcie drzew bez zezwolenia oraz za zniszczenie zieleni, poprzez zastosowanie niewłaściwych zabiegów pielęgnacyjnych. Z treści art. 82 ust. 1a u.o.p. można wywieść zakaz ogławiania drzew, zakaz ten ma na celu ograniczenie dokonywania zabiegów w koronie drzew poprzez enumeratywne wskazanie dopuszczalnych działań. Wolno usuwać gałęzie obumarłe, nadłamane lub wchodzące w kolizje z obiektami budowlanymi lub urządzeniami technicznymi, kształtować koronę drzewa, ale tylko takiego, którego wiek nie przekracza 10 lat oraz utrzymywać uformowany już kształt korony drzewa. Jednakże podmiot, który dopuścił się do ogłowienia drzew zostanie ukarany karą administracyjną, o której mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 u.o.p. dopiero wtedy, gdy zabieg ten spowoduje zniszczenie drzewa. Kara administracyjna powinna zatem zostać wymierzona za zniszczenie drzewa, które zostało ogłowione i które ostatecznie obumarło oraz za usunięcie drzew bez zezwolenia.
Fakt, iż zarząd spółdzielni ukarał już pracowników, którzy bez zezwolenia usunęli wywrócone drzewo nie ma w tym przypadku najmniejszego znaczenia. Odpowiedzialność za usunięcie drzew bez zezwolenia oraz zniszczenie drzewa ponosi spółdzielnia mieszkaniowa jako posiadacz nieruchomości także wtedy, gdy jej pracownicy bez wiedzy zarządu usunęli drzewa.

Tereny zieleni to tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, znajdujące się w granicach wsi o zwartej zabudowie lub miast, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe oraz cmentarze, a także zieleń towarzyszącą ulicom, placom, zabytkowym fortyfikacjom, składowiskom, lotniskom oraz obiektom kolejowym i przemysłowym.