Pytanie
Spółka polska A czerwcu sprzedała wyrób inny (przez pomyłkę) niż zamówił kontrahent z USA. Polska spółka posiada dowody potwierdzające dostawę, komunikat IE.-599.W związku z dużymi kosztami transportu (kosztami transportu byłaby obciążona inna spółka polska B, która na tym towarze wykonywała koszty obróbki i to od niej przez pomyłkę wyszedł nieprawidłowy wyrób), spółka A z kontrahentem w USA ustaliła, iż towar ten będzie przebywał u nich do momentu, kiedy być może wyrób ten będzie im przydatny (w poprzednich okresach był przez kontrahenta z USA zamawiany ten rodzaj wyrobu). Może jednak ta sytuacja trwać miesiąc, rok, dwa lub może się okazać, iż ten towar wróci do polskiej spółki A. Faktura wystawiona dla odbiorcy z USA posiada również błędną nazwę towaru oraz wartość, ponieważ polska spółka A prawidłowo wystawiła fakturę zgodnie z zamówieniem, a towar błędnie został wysłany przez spółkę B. Zgodnie z u.p.t.u., po otrzymaniu komunikatu IE-599 spółka zastosowała 0% stawkę VAT.
Czy po informacji od kontrahenta, iż otrzymał on błędny towar powinniśmy skorygować deklaracje, czy spółka A wobec tak zaistniałej sytuacji powinna wystornować całkowicie nieprawidłową fakturę, czy może spółka A powinna wystawić fakturę korygującą na towar, który jest w posiadaniu przez kontrahenta z USA?
Czy w tak opisanej sytuacji w ogóle wystąpił w spółce A eksport towaru?
Czy w przypadku, gdyby spółka A z kontrahentem z USA zawarła porozumienie o przyjęciu towaru w depozyt, jakie powstały by wówczas obowiązki podatkowe wynikające z ustawy VAT, również wtedy, jeżeli będzie to bezpłatnie, lub za symboliczną kwotę?