Sejm 7 lipca br. uchwalił ostatecznie nowelizację Prawa budowlanego, akceptując poprawki Senatu, które dotyczą zmiany nazwy systemu do przechowywania elektronicznych książek obiektu budowlanego

Wśród głównych zmian w ustawie jest umożliwienie prowadzenia dziennika budowy i książki obiektu budowlanego w formie elektronicznej, a także uregulowanie działania portalu e-budownictwo, który ma służyć do obsługi administracyjnej usług procesu budowlanego. 

Senat do uchwalonej 9 czerwca nowelizacji zgłosił siedem poprawek, w tym zapewniającą zgodność ustawy z ustawą o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Trzy poprawki dotyczyły zmiany nazwy systemu „Elektroniczna Książka Obiektu Budowlanego” na system „Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego” ze względu na to, że dotychczas zapisana w noweli nazwa funkcjonuje już w obrocie gospodarczym.  Sejm przyjął poprawki dotyczące zmiany nazwy systemu, a także jedną poprawkę o charakterze doprecyzowującym. Resztę poprawek odrzucił. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Zmiany w uprawnieniach budowlanych 

Nowelizacja zmienia także przepisy dotyczące prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie, jak również nadawania uprawnień budowlanych oraz karania z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. 

Jedna z przyjętych poprawek Sejmu dotyczy artykułu mówiącego, że dane identyfikujące uprawnienia budowlane, kwalifikacje zawodowe oraz dane osoby, która nabyła te uprawnienia lub kwalifikacje, podlegają wpisowi do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane. Niezwłocznie po dniu, w którym decyzja o uznaniu kwalifikacji zawodowych stała się ostateczna, właściwa Krajowa Rada izby samorządu zawodowego przekazuje te dane Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego za pomocą systemu e-CRUB i przy użyciu elektronicznych formularzy.

Nowela umożliwia także uzgadnianie poszczególnych części projektu budowlanego sporządzanego w formie elektronicznej pod względem ochrony przeciwpożarowej. Dotychczasowe przepisy są dostosowane do uzgadniania projektów w formie papierowej.

 

 

Dwie formy dziennika 

Jednym z rozwiązań, jakie znalazło się w ustawie jest możliwość prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej. Dzięki temu rozwiązaniu inwestor otrzyma możliwość monitorowania wpisów dokonywanych w dzienniku budowy z dowolnego miejsca na urządzeniu mobilnym, bez konieczności udawania się na teren budowy.

Czytaj też: Cyfryzacja po polsku - pozwolenie na budowę szybciej na papierze>>

Ustawa przewiduje jednak, że dziennik budowy będzie można nadal prowadzić w postaci papierowej. Oznaczać to będzie, że inwestor będzie miał wybór, czy prowadzić dziennik w formie papierowej, czy w elektronicznej. Nowe przepisy oprócz możliwości prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej pozwolą również w takiej formie prowadzić książki obiektu budowlanego.

Czytaj też: Moc dowodowa dziennika budowy w postępowaniu cywilnym >

Czytaj też: Dziennik budowy jest dokumentem prywatnym - omówienie >