Na placu budowy dworca od września tego roku wykonano wykop, wokół którego powstaną mury podziemnego dworca. Ma on niemal 500 metrów długości, 120 metrów szerokości i 8 metrów głębokości. Dotąd z terenu budowy wywieziono już ok. 700 tys. m. sześć ziemi. Obecnie rozpoczyna się stawianie tzw. ścian szczelinowych; te prace mają potrwać od 6 do 8 miesięcy.

Według wykonawcy, wydrążone zostanie kilkaset wykopów o głębokości 20 metrów i o szerokości jednego metra. Wykopy - dla zabezpieczenia przed zapadaniem - zostaną wypełnione tzw. bentonitem. Później szczeliny zostaną uzbrojone w stalowe szkielety, a każdy wykop zostanie wypełniony betonem, który wyprze bentonit.

Następnie zostanie wykonana płyta stropowa, która zepnie ściany, co umożliwi wybieranie przez koparki ziemi spod stropu. W kolejnym etapie wylana zostanie płyta na poziomie 16,5 m pod ziemią, gdzie w przyszłości znajdą się perony stacji kolejowej.

Według wykonawcy, zaletą metody szczelinowej jest skrócenie czasu trwania inwestycji oraz obniżenie jej kosztów. Element szczelinowy spełnia kilka funkcji - jest fundamentem, ścianą i wodoszczelnym izolatorem. Metoda pozwala na pracę w warunkach gęstej zabudowy bez ryzyka naruszenia konstrukcji okolicznych budynków.

"Technologia jest skuteczna, przyjazna dla środowiska i bezpieczna" - wyjaśnił na poniedziałkowej konferencji prasowej dyrektor kontraktu Marcin Zaręba, reprezentujący wykonawcę konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. W trakcie prac przy budowie stacji zostanie wywiezionych 1,5 mln m. sześc. ziemi, a do budowy wykorzystanych ma zostać 70 tys. m. sześc. betonu i 10 tys. ton stali.

Dworzec powstaje w systemie "projektuj i buduj". Jak podkreśliła dyrektor projektu z ramienia PKP PLK Katarzyna Ziarkowska, obecnie na terenie budowy trwają także prace rozbiórkowe, usuwane są tzw. kolizje infrastrukturalne, a wykonawca przygotowuje kolejne etapy dokumentacji projektowej. "Trwa na bieżąco proces uzgadniania dokumentacji projektowej tak, by umożliwić złożenie wniosków o wydanie kolejnych pozwoleń na budowę" - wyjaśniła Ziarkowska.

Zaręba podkreślił, że budowa jest bardzo skomplikowana i odbywa się w trudnych warunkach gruntowych.

Cała inwestycja zajmuje prawie 24 ha w ścisłym centrum miasta, w najszerszym miejscu rozciąga się na ponad 700 m. Wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień podkreślił, że jednocześnie z budową dworca i okolicznego systemu komunikacyjnego w mieście prowadzona będzie modernizacja trasy W-Z (Widzew-Retkinia) i zacznie się rewitalizacja ulic Śródmieścia, w tym przecznic ul. Piotrkowskiej - ul. Tuwima, Jaracza czy Roosevelta. Przyznał, że będzie to duże wyzwanie logistyczne i łodzianie mogą spodziewać się utrudnień. ZDiT ma przygotowywać taką organizację ruchu, która uwzględni czasowe zamknięcie części ulic.

Stępień poinformował, że do końca 2013 r. ma być przebudowana ul. Narutowicza, która ma przejąć część ruchu tramwajowego w związku z przebudową najbardziej uciążliwych fragmentów trasy W-Z.

Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się też m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla niemal tysiąca samochodów.

Osiem metrów pod ziemią znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi. Na drugim poziomie 16,5 metra pod ziemią będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. W przyszłości "Fabryczna" ma być połączona podziemnym tunelem z dworcem Łódź Kaliska.

Nowy dworzec na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Ma ono nie tylko zbudować nowy budynek dworca, ale i zmodernizować tory kolejowe w kierunku stacji Łódź Widzew, a także wybudować tunel dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego o długości ok. 1700 m. Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na luty 2015 r. Koszt inwestycji, która ma być współfinansowana przez UE, to 1,75 mld zł brutto. Według PKP PLK w maju ub. roku uzyskano decyzję Ministerstwa Finansów o zapewnieniu finansowania przedsięwzięcia.