Wynik „Barometru EFL” za II kwartał 2016 roku wyniósł 57,8 pkt. i jest o 4,7 pkt. proc. wyższy w porównaniu do poprzedniego kwartału. Za wzrost wartości indeksu odpowiadają przede wszystkim optymistyczne prognozy dotyczące poziomu sprzedaży produktów i usług.
– „Barometr EFL” śmiało możemy nazwać barometrem nastrojów polskiego MŚP. Wystarczy tylko spojrzeć na odczyty naszego indeksu za ostatni kwartał ubiegłego roku i pierwszy tego roku i zestawić je z PKB za te okresy. Na początku tego roku zapytani przez nas przedsiębiorcy spodziewali się, że ich sytuacja będzie gorsza niż pod koniec 2015 roku i to znalazło potwierdzenie w tempie wzrostu gospodarczego. Po wysokiej dynamice PKB w IV kwartale 2015 roku (4,3 proc.), w pierwszym mieliśmy do czynienia z tąpnięciem i wzrostem „tylko” na poziomie 3 proc. – powiedział Radosław Kuczyński, Prezes EFL. – Liczę zatem, że po zakończeniu II kwartału otrzymamy informacje o dynamice PKB wyższej kwartał do kwartału, gdyż z naszego najnowszego odczytu „Barometr EFL” wynika, że mikro, małe i średnie firmy w Polsce spodziewają się bardziej owocnego zakończenia pierwszego półrocza niż jego początku – dodaje prezes EFL.

 
Lepsze nastroje w MŚP, bo firmy liczą na wyższą sprzedaż
Wynik „Barometru EFL” na II kwartał 2016 roku wyniósł 57,8 pkt. (+4,7 pkt. proc. w porównaniu do I kwartału br.) i znajduje się ponad progiem OR[2]. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa widzą zatem spore szanse na rozwój w najbliższych miesiącach. Na wzrost wartości „Barometru EFL” decydujący wpływ miała istotna poprawa nastrojów pod względem planowanej sprzedaży produktów i usług. Odsetek osób, które spodziewają się dynamiki sprzedaży w ciągu II kwartału, wzrósł aż o jedną trzecią (z 30,2 proc. do 41,8 proc.) i był najwyższy od początku 2015 roku. Równolegle zmniejszyła się grupa podmiotów pesymistycznie oceniających ten obszar swojej działalności.
Szacowany wzrost sprzedaży pociągnął za sobą bardziej optymistyczne oceny dotyczące płynności finansowej w porównaniu nie tylko do ubiegłego kwartału, ale do wszystkich wartości subindeksu od początku realizacji pomiaru. Tendencję tą należy wiązać z sezonowością w wybranych branżach, a w szczególności w HoReCa i budowlance. Po spadku obrotów na początku roku, rośnie sezonowy popyt ze strony klientów, a w związku z tym i obroty tych branż w okresie letnim. Także odsetek osób spodziewających się poprawy płynności finansowej jest najwyższy od początku badań „Barometru EFL” i wynosi 26% (+10 pkt. proc. kwartał do kwartału).
Negatywnie spośród wszystkich czterech składowych „Barometru EFL” wyróżnia się planowany poziom inwestycji w środki trwałe. Podobnie jak w poprzednim kwartale jest to jedyny obszar, w którym więcej przedsiębiorców prognozuje pogorszenie niż wzrost. Co więcej, odsetek optymistów wynoszący 22,9 proc., jest dwukrotnie niższy niż pół roku temu i najniższy do początku prowadzenia pomiarów. Przedsiębiorcy przewidują więc poprawę bieżącej sytuacji – wzrost sprzedaży i lepszą płynność finansowa, jednak utrzymywanie się niskiej skłonności do inwestowania może oznaczać wstrzymanie rozwoju w kolejnych kwartałach.
 
Wciąż gorzej niż w 2015 roku
Porównując wartość „Barometru EFL” z dwóch pierwszych kwartałów 2016 w ujęciu rok do roku, widać, że jest on wciąż o 1-2 pkt proc niższy niż w roku 2015. – Może to wiązać się z niepokojami na scenie politycznej i zmianami wprowadzanymi przez obecny rząd. W szczególności istotnie mogą oddziaływać zapowiedzi zmian w zasadach przydzielania kredytów, które obniżą skłonność przedsiębiorców do inwestowania. W przypadku kredytów hipotecznych zmiany odczuje sektor budownictwa, a wciąż pojawiające się różne plany dodatkowego opodatkowania sklepów wielkopowierzchniowych i brak ostatecznej decyzji zwiększają niepewność sektora handlu – ocenia Radosław Kuczyński z EFL.
Wyraźnie potwierdza się jednak obserwacja, że po pogorszeniu nastrojów MŚP na początku roku następuje ich poprawa w kolejnym okresie. W związku z tym należy się spodziewać, że w III kwartale b.r. – analogicznie do 2015 roku – nastąpi jeszcze delikatny wzrost wskaźnika „Barometru EFL”.
[1]„Barometr EFL” jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 4 – 11.05.2016 r.
[2]Próg OR jest podstawową miarą analityczną zastosowaną do wyników badania, który stanowi algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 pkt. oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju sektora MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne. Zatem poziom 50 pkt. stanowi próg OR, czyli poziom ograniczonego rozwoju.
Barometr EFL za II kwartał 2016 r.