Sąd Unii Europejskiej  24 października 2019 r. oddalił skargę wniesioną przez spółkę Autostrada Wielkopolska  przeciwko Komisji Europejskiej (sygn. T-778/17 ).  Spółka domagała się stwierdzenia nieważności decyzji KE z 25 sierpnia 2017 roku nakazującej Polsce odzyskanie od niej 894 mln zł wraz z odsetkami, w związku z niezgodną ze wspólnym rynkiem pomocą publiczną. Kwota ta na dzień wniesienia skargi - 28 listopada 2017 r.-  wynosiła 1,367 mld zł.

 

Zdaniem KE spółka od września 2005 roku do października 2007 roku otrzymała zbyt wysoką rekompensatę z tytułu zmian w pobieraniu opłat. W 2005 roku bowiem za sprawą nowelizacji ustaw: o autostradach płatnych,  o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o transporcie drogowym kierowcy ciężarówek posiadający ważną winietę otrzymali prawo wolnego przejazdu po płatnych odcinkach, w tym po odcinku Nowy Tomyśl - Konin na autostradzie A2 obsługiwanym przez spółkę.  W efekcie aneksowano umowę koncesyjną z 1997 roku pomiędzy AW SA a Skarbem Państwa na budowę i eksploatację autostrady płatnej A2 w celu określenia zasad wyliczenia rekompensaty. Weryfikacji ustalonych zasad wykazała, że dane przedstawione przez AWSA i wykorzystane do wyliczenia rekompensat były nieprawidłowe. W efekcie spółka powinna zwrócić nadpłaty. Gdy to nie nastąpił, Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej, która wszczęła postępowanie. W jego wyniku wydała decyzję o skorzystaniu z niedozwolonej pomocy państwa  - w efekcie marcu 2018 roku spółka zwróciła 1,38 mld zł. Jednocześnie jednak AW SA zaskarżyła decyzję KE do unijnego sądu. Spółka zarzuciła, że Komisja m.in.: 

  • nie zapewniła jej odpowiedniej możliwości wypowiedzenia się,
  • pozbawiła ją prawa do przedstawienia uwag w odniesieniu do kluczowych dokumentów i ustaleń,
  • dokonała błędnych ustaleń faktycznych.

Sąd UE nie podzielił jednak tych zarzutów i oddalił skargę.  Jego werdykt może zostać zaskarżony do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Polska w tej sprawie była reprezentowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych wspierane przez Ministerstwo Infrastruktury, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz z Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.