Zróżnicowane kryteria 

Standardy akredytacyjne dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne dotyczą takich zagadnień, jak:

  • Ciągłość opieki, czyli kompleksowość opieki medycznej, na którą składają się: diagnostyka, leczenie i opieka nad pacjentem w trakcie hospitalizacji oraz po wypisie.
  • Prawa i obowiązki pacjenta: Szpital powinien zapewnić informacje o prawach i obowiązkach pacjenta w sposób zrozumiały.
  • Kompleksową ocenę stanu zdrowia pacjenta: Ocena stanu zdrowia pacjenta powinna być kompleksowa, tak, by stanowiła podstawę planu opieki, obejmującego działania diagnostyczne, terapeutyczne, pielęgnacyjne i rehabilitacyjne.
  • Diagnostyka: Poza ogólnymi warunkami diagnostyki, określono standardy dla laboratoriów, diagnostyki obrazowej i patomorfologii.
  • Zagrożenie życia: Szpital powinien być przygotowany na obsługę pacjentów w ciężkim stanie zdrowia.
  • Opieka nad pacjentem: Jak zaznacza MZ, opiekę nad pacjentem należy prowadzić według planu, który określa główne działania, jakie lekarz planuje we współpracy z pielęgniarką, a w uzasadnionych przypadkach także  z fizjoterapeutą, farmaceutą, farmaceutą ze specjalnością farmacji klinicznej, psychologiem, dietetykiem lub innym pracownikiem medycznym adekwatnie do potrzeb.
  • Zabiegi i znieczulenia: Ustawodawca kładzie nacisk na opracowanie i wdrożenie procedury oceny stanu pacjenta przed zabiegiem, prowadzoną przez operatora i anestezjologa.
  • Farmakoterapia: Szpital prowadzi nadzór nad bezpieczeństwem i efektywnością stosowanej farmakoterapii; powinna być stosowana w sposób możliwie racjonalny, zapewniający uzyskanie pozytywnych wyników terapeutycznych i nakierowana na unikanie niepożądanych działań leków.
  • Leczenie żywieniowe: Stan odżywienia pacjenta ma istotne znaczenie dla powodzenia oddziaływań terapeutycznych w trakcie hospitalizacji. Szpital zapewnia żywienie odpowiednie do potrzeb, stanu zdrowia i wieku pacjentów zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa.
  • Prewencja i kontrola zakażeń: MZ zaznacza, że zakażenia szpitalne są jednym z najistotniejszych problemów jakości opieki, bezpieczeństwa pacjentów i personelu; jako zdarzenia niepożądane stanowią poważne zagrożenie zdrowia publicznego.
  • Poprawa jakości i bezpieczeństwa pacjenta: Jak w wskazuje ustawodawca, poprawa jakości i bezpieczeństwa wymaga utworzenia odpowiedniej struktury i wprowadzenia rozwiązań, które będą skutecznie oddziaływać na funkcjonowanie szpitala. Szpital powinien prowadzić programy poprawy jakości i bezpieczeństwa opieki (standard obligatoryjny).
  • Jakość obsługi: Usługi, które pacjenci, lub osoby bliskie, lub przedstawiciele ustawowi mogą trafnie i wiarygodnie ocenić należą do obszaru jakości konsumenckiej, na którą składają się warunki i sposób obsługi z jakimi spotykają się pacjenci w szpitalach.
  • Informacja  medyczna: opieka zdrowotna jest kompleksowym działaniem, którego wynik w znacznym stopniu zależy od informacji. Zarządzanie informacją w szpitalu powinno być efektywne.
  • Jakość zarządzania: Sprawne i skuteczne zarządzanie wymaga: zaangażowanego przywództwa, spójnej, zrównoważonej strategii rozwoju, dobrej komunikacji między wszystkimi poziomami organizacji, adaptacji, umiejętności szybkiego dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych i wewnętrznych, kultury organizacyjnej, dostosowanej do warunków otoczenia, zespołu szkolonych, zaangażowanych i motywowanych pracowników, dostatecznych zasobów wewnętrznych: kadrowych, strukturalnych, finansowych, rozwoju zasobów ludzkich (inwestowania w rozwój i szkolenie pracowników), monitorowania i oceny osiągniętych wyników.

Standardy są najważniejszym narzędziem oceny akredytacyjnej, określone w mechanizmie konsensusu we współpracy z najważniejszymi organizacjami i towarzystwami medycznymi. Zarówno szpitale, jednostki POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej), a także jednostki patomorfologii posiadają różne obowiązujące zestawy standardów, według których podlegają ocenie.

Zgodnie z ustawą o jakości standardy te będą regularnie aktualizowane (nie rzadziej niż raz na pięć lat) przez Radę Akredytacyjną. 

Czytaj także: Dużo uwag do projektu o wskaźnikach jakości, ale wiele nieuwzględnionych

 

Cena promocyjna: 135.2 zł

|

Cena regularna: 169 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 123.36 zł