Zróżnicowane kryteria
Standardy akredytacyjne dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne dotyczą takich zagadnień, jak:
- Ciągłość opieki, czyli kompleksowość opieki medycznej, na którą składają się: diagnostyka, leczenie i opieka nad pacjentem w trakcie hospitalizacji oraz po wypisie.
- Prawa i obowiązki pacjenta: Szpital powinien zapewnić informacje o prawach i obowiązkach pacjenta w sposób zrozumiały.
- Kompleksową ocenę stanu zdrowia pacjenta: Ocena stanu zdrowia pacjenta powinna być kompleksowa, tak, by stanowiła podstawę planu opieki, obejmującego działania diagnostyczne, terapeutyczne, pielęgnacyjne i rehabilitacyjne.
- Diagnostyka: Poza ogólnymi warunkami diagnostyki, określono standardy dla laboratoriów, diagnostyki obrazowej i patomorfologii.
- Zagrożenie życia: Szpital powinien być przygotowany na obsługę pacjentów w ciężkim stanie zdrowia.
- Opieka nad pacjentem: Jak zaznacza MZ, opiekę nad pacjentem należy prowadzić według planu, który określa główne działania, jakie lekarz planuje we współpracy z pielęgniarką, a w uzasadnionych przypadkach także z fizjoterapeutą, farmaceutą, farmaceutą ze specjalnością farmacji klinicznej, psychologiem, dietetykiem lub innym pracownikiem medycznym adekwatnie do potrzeb.
- Zabiegi i znieczulenia: Ustawodawca kładzie nacisk na opracowanie i wdrożenie procedury oceny stanu pacjenta przed zabiegiem, prowadzoną przez operatora i anestezjologa.
- Farmakoterapia: Szpital prowadzi nadzór nad bezpieczeństwem i efektywnością stosowanej farmakoterapii; powinna być stosowana w sposób możliwie racjonalny, zapewniający uzyskanie pozytywnych wyników terapeutycznych i nakierowana na unikanie niepożądanych działań leków.
- Leczenie żywieniowe: Stan odżywienia pacjenta ma istotne znaczenie dla powodzenia oddziaływań terapeutycznych w trakcie hospitalizacji. Szpital zapewnia żywienie odpowiednie do potrzeb, stanu zdrowia i wieku pacjentów zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa.
- Prewencja i kontrola zakażeń: MZ zaznacza, że zakażenia szpitalne są jednym z najistotniejszych problemów jakości opieki, bezpieczeństwa pacjentów i personelu; jako zdarzenia niepożądane stanowią poważne zagrożenie zdrowia publicznego.
- Poprawa jakości i bezpieczeństwa pacjenta: Jak w wskazuje ustawodawca, poprawa jakości i bezpieczeństwa wymaga utworzenia odpowiedniej struktury i wprowadzenia rozwiązań, które będą skutecznie oddziaływać na funkcjonowanie szpitala. Szpital powinien prowadzić programy poprawy jakości i bezpieczeństwa opieki (standard obligatoryjny).
- Jakość obsługi: Usługi, które pacjenci, lub osoby bliskie, lub przedstawiciele ustawowi mogą trafnie i wiarygodnie ocenić należą do obszaru jakości konsumenckiej, na którą składają się warunki i sposób obsługi z jakimi spotykają się pacjenci w szpitalach.
- Informacja medyczna: opieka zdrowotna jest kompleksowym działaniem, którego wynik w znacznym stopniu zależy od informacji. Zarządzanie informacją w szpitalu powinno być efektywne.
- Jakość zarządzania: Sprawne i skuteczne zarządzanie wymaga: zaangażowanego przywództwa, spójnej, zrównoważonej strategii rozwoju, dobrej komunikacji między wszystkimi poziomami organizacji, adaptacji, umiejętności szybkiego dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych i wewnętrznych, kultury organizacyjnej, dostosowanej do warunków otoczenia, zespołu szkolonych, zaangażowanych i motywowanych pracowników, dostatecznych zasobów wewnętrznych: kadrowych, strukturalnych, finansowych, rozwoju zasobów ludzkich (inwestowania w rozwój i szkolenie pracowników), monitorowania i oceny osiągniętych wyników.
Standardy są najważniejszym narzędziem oceny akredytacyjnej, określone w mechanizmie konsensusu we współpracy z najważniejszymi organizacjami i towarzystwami medycznymi. Zarówno szpitale, jednostki POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej), a także jednostki patomorfologii posiadają różne obowiązujące zestawy standardów, według których podlegają ocenie.
Zgodnie z ustawą o jakości standardy te będą regularnie aktualizowane (nie rzadziej niż raz na pięć lat) przez Radę Akredytacyjną.
Czytaj także: Dużo uwag do projektu o wskaźnikach jakości, ale wiele nieuwzględnionych
Cena promocyjna: 135.2 zł
Cena regularna: 169 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 123.36 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.














