Jak przypomina resort zdrowia, który odpowiada za projekt, ustawa o Krajowej Sieci Onkologicznej weszła w życie ponad dwa lata temu - z dniem 20 kwietnia 2023 r. Pierwszą kwalifikację podmiotów wykonujących działalność leczniczą do Krajowej Sieci Onkologicznej (KSO) przeprowadzono w lipcu 2024 r. Wówczas również opublikowano listę, które ośrodki zostały do nie zakwalifikowane. Jak wyjaśnia resort zdrowia, po blisko roku od wdrożenia KSO Specjalistyczne Ośrodki Leczenia Onkologicznego (SOLO) zgłosiły szereg problemów wynikających z przepisów wprowadzonych ustawą o KSO, w szczególności w zakresie obciążeń administracyjnych i organizacyjnych spoczywających w związku z wdrożoną siecią na podmiotach wykonujących działalność leczniczą.
Jednym z kluczowych wyzwań związanych z procesem wdrażania KSO jest także uproszczenie procesu zbierania danych w ramach karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, czyli tzw. kartą DILO, która obecnie jest wystawiana i uzupełniana przez SOLO w postaci papierowej.
Jak podkreśla resort, odpowiedzią na te wszystkie kwestie jest projekt nowelizacji ustawy, który wpisuje się w szerszy nurt deregulacyjny administracji publicznej – zmierza do zmniejszenia obowiązków sprawozdawczych, ujednolicenia standardów dokumentacji oraz cyfryzacji procesów, co przekłada się na realne zmniejszenie obciążeń administracyjnych podmiotów leczniczych zakwalifikowanych do KSO przy jednoczesnym zachowaniu efektywności koordynacji opieki onkologicznej i monitorowania jakości tej opieki. Stanowi także odpowiedź na postulaty świadczeniodawców uczestniczących we wdrażaniu KSO, zmierzające do ograniczenia nadmiarowych obowiązków administracyjnych oraz zapewnienia przejrzystości i spójności przepisów regulujących organizację KSO.
Elektroniczna karta DILO i inne uproszczenia
Wprowadzenie zmian zaproponowanych w projekcie ma usprawnić funkcjonowanie systemu opieki onkologicznej przez wprowadzenie rozwiązań organizacyjnych, które zapewnią skuteczniejszą koordynację procesu diagnostyki i leczenia onkologicznego, przy jednoczesnym ograniczeniu zbędnych obciążeń regulacyjnych spoczywających na podmiotach wykonujących działalność leczniczą zakwalifikowanych do KSO. Zakłada on położenie nacisku na cyfryzację dokumentacji medycznej - ma to objąć m.in. plan leczenia onkologicznego oraz wspomnianą kartę DILO, co było rozwiązaniem oczekiwanym przez środowisko od dłuższego czasu. W tym drugim przypadku przewidziano jednak okresy przejściowe - karta DILO będzie mogła być wystawiana w formie elektronicznej lub papierowej między 1 stycznia 2026 do końca grudnia, a od 1 stycznia 2027 r. ośrodki przejdą jedynie na formę elektroniczną.
Resort proponuje także zmiany mające na celu zniesienie obowiązku zapewnienia przez SOLO możliwości umawiania oraz zmiany terminu udzielania świadczeń opieki onkologicznej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, co jest związane z prowadzonym procesem wdrażania centralnej e-rejestracji i wdrażanego w tym zakresie centralnego rozwiązania dla wszystkich podmiotów leczniczych realizujących świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Projekt ustawy przewiduje zniesienie obowiązku wdrożenia przez SOLO „infolinii onkologicznej”, a więc odrębnego od innych obszarów systemu opieki zdrowotnej rozwiązania teleinformatycznego umożliwiającego świadczeniobiorcom uzyskanie informacji o organizacji opieki onkologicznej w ramach KSO, a także dokonanie zapisu na pierwszorazowe świadczenia opieki zdrowotnej w podmiocie działających w ramach KSO, w tym zmianę lub anulowanie terminu. To również ma związek ze stopniowym wprowadzaniem centralnej e-rejestracji.
Czytaj również: Frątczak-Kazana: Narodowa Strategia Onkologiczna wymaga poprawy
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












