- Jest coś bardzo symptomatycznego w tym, że rozmawiamy dopiero teraz o kompletnym kształcie ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta. Zdaję sobie sprawę, że na wiele problemów, które znalazły się w projekcie, wielu ma różny punkt widzenia. Patrząc na to, co się dzieje dookoła, na zbliżającą się czwartą falę pandemii, napięcia społeczne związane z regulowaniem wynagrodzeń, musimy wykonać krok do przodu i zrobić ustawę - powiedział Adam Niedzielski, minister zdrowia na konferencji "Zmiany w Ochronie Zdrowia. Transformacja systemu – jakość i bezpieczeństwo" organizowanej przez Wolters Kluwer Polska we współpracy z Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Na konferencję zarejestrowało się ponad 600 uczestników online, bierze w niej udział ponad 30 prelegentów w sześciu debatach. Ich wspólnym motywem przewodnim jest jakość i bezpieczeństwo pacjenta z punktu widzenia projektowanych przepisów, ale także nowych technologii.

Czytaj w LEX: Reforma szpitalnictwa krok po kroku >

 

Przed jakością nie ma odwrotu

- Dzisiejsze wydarzenie jest bardzo ważne w toku szerokiej dyskusji publicznej o przyszłości zdrowia - powiedziała dr Małgorzata Gałązka -Sobotka, dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia oraz Center of Value Based Healthcare Uczelni Łazarskiego. - Wszyscy uczestnicy dzisiejszych debat nie maja wątpliwości, że przed nami jest jedyna możliwa droga. Są nią reformy, które pozwolą zadbać o  kapitał zdrowia, bezpieczeństwo pacjenta, ale w efekcie także o podnoszenie efektywności ekonomicznej - dodała dr Gałązka-Sobotka.

Adam Niedzielski zauważył, że dotychczas były pilniejsze sprawy, bieżące zagadnienia do rozwiązania, a jakość była zadaniem peryferyjnymodkładanym.  - Tymczasem ja, jeszcze pracując w Narodowym Funduszu Zdrowia, przyjąłem punkt widzenia, że nie możemy sobie pozwolić na dalsze zaniechania  w tym zakresie. Trzeba przyjąć rozwiązania, które będą pierwszym krokiem. W trakcie konsultacji publicznych projektu, które trwały miesiąc, spłynęło bardzo dużo uwag. Analizujemy je, bo ważne jest, abyśmy prowadzili dyskusję, ale ta dyskusja musi mieć horyzont czasowy. Musimy przejść do czynów - podkreślił Adam Niedzielski. I dodał, że to nie będzie rozwiązanie doskonałe, ale musimy przyjąć ustawę, chociażby po to, aby dziś nagradzani liderzy zmian w ochronie zdrowia nie mieli wrażenia, że ich praca nad jakością stała się hobby.  - Dlatego proszę o wsparci tej idei - poprosił minister. Zofia Małas, prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, przyznała, że musimy zrobić ustawę, bo gdyby już była, może mielibyśmy mniej problemów w epidemii.

Czytaj w LEX: Zarządzaj jakością w szpitalu krok po kroku z LEX >

Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka powiedziała, że podczas konferencji padnie dużo dobrych przykładów dobrych praktyk, wypowiedzi osób, które w wierzą, ze jakość i bezpieczeństwo pacjentów, że to jedyna droga, ale ważne jest, by także inni uczestnicy systemu podjęli działania zmieniające organizację pracy. O tym, że zmiany są potrzebne nie trzeba przekonywać Bartłomieja Chmielowca, rzecznika praw pacjenta. Jego zdaniem jakość i bezpieczeństwo pacjenta jest bardzo ważne, ale nie tylko. - Trzecia bardzo ważna kwestia, to koordynacja usług. Dla pacjenta system ochrony zdrowia, to konieczność koordynacji wielu nieskoordynowanych podmiotów. Pacjent zostaje z tym problemem sam, a on potrzebuje gotowych planów działania, nie może zastanawiać się co, gdzie i kiedy ma zrobić - podkreślił Bartłomiej Chmielowiec. 

Jakość wspierają nowe technologie

Sylwia Gołaś-Olszak, dyrektor segmentu administracja publiczna oraz segmentu ochrony zdrowia w Wolters Kluwer Polska, zwróciła uwagę, że czas pandemii przyniósł wiele doświadczeń negatywnych, ale też pozytywnych, bo napędzających do rozwoju. Zmiana w organizacji pracy o której mówi dr Gałązka-Sobotka nie dokona się przy pomocy kartki i długopis. - Ważna jest też transformacja technologiczna, przekonanie się do systemów zarządzania jakością i zgodnością, które pozwalają nie tylko działać zgodnie z prawem, ale także optymalnie projektować procesy - mówiła Sylwia Gołaś-Olszak. Paweł Kaźmierczyk z kancelarii DZP, współtwórca kodeksu branżowego dla sektora ochrony zdrowia, podkreśla, że dla systemu jakości w ochronie zdrowia szczególne znaczenie ma dostęp do wiarygodnych i aktualnych danych. - To w oparciu o nie możliwe będzie projektowanie polityki publicznej z uwzględnieniem potrzeb pacjentów oraz przygotowanie  standardów w ochronie zdrowia, by mieć wskaźniki do których można się odnosić - wyjaśnia Paweł Kaźmierczyk. Chodzi np. o rejestrowanie i analizowanie zdarzeń niepożądanych, rehospitalizacje, błędów medycznych. W Niemczech pacjent może wejść sobie na stronę internetową i porównać np. dane o błędach wybranych szpitali. - W Polsce na ten moment nie mamy takiego systemu, ale projekt ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta daje nadzieję, ze pójdziemy w tym kierunku - kwituje.