Studenci korzystają z legitymacji studenckich. Na podstawie art. 74 ust. 4 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2020.85) uczelnia wydaje studentowi legitymację studencką. Ciąży na niej taki obowiązek, co wynika z użycia przez ustawodawcę wyrażenia „wydaje”.

Od skreślenia z listy studentów można się odwoływać>>

Zgłoszenie ucznia lub studenta do ubezpieczenia zdrowotnego>>

 

Ważność legitymacji studenckiej

Zgodnie z par. 20 ust. 1 rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 27 września 2018 r. w sprawie studiów legitymacja studencka:

  1. jest wydawana w formie elektronicznej karty procesorowej, zwanej dalej "elektroniczną legitymacją studencką";
  2. może być dodatkowo wydawana w formie dokumentu elektronicznego przechowywanego i okazywanego przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej, zwanego dalej "mLegitymacją studencką".

 

W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:

Studia i studenci

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[923,732,286,84,17,1],"dataValuesNormalized":[10,8,3,1,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Akty prawne","Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#EA8F00","#85BC20","#940C72","#007AC3","#232323","#E5202E"],"maxValue":2043,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Przepisy przewidują, iż mLegitymacja studencka może być wydana studentowi, któremu nadano numer PESEL, na jego wniosek. Ponadto wydanie elektronicznej legitymacji studenckiej odnotowuje się w rejestrze wydanych legitymacji, w którym wpisuje się:

Rejestr może być prowadzony w postaci elektronicznej.

Zgodnie z par. 21 ust. 1 rozporządzenia ważność elektronicznej legitymacji studenckiej potwierdza się co semestr przez aktualizację danych w układzie elektronicznym oraz umieszczenie w kolejno oznaczonych polach legitymacji hologramu, sporządzonego zgodnie z opisem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Hologram ten uznano za druk ścisłego zarachowania.

Zniżki dla studenta z legitymacją

Legitymacja studencka ma wartość nie tylko sentymentalną. Pozwala na identyfikację studenta i umożliwia mu wykazanie statusu studenta. Jest to szczególnie istotne, jeśli student chciałby korzystać z ulgowych przejazdów środkami komunikacji publicznej. W szczególności na podstawie art. 105 ustawy studentowi przysługuje prawo do korzystania z 50 proc. ulgi w opłatach za przejazdy publicznymi środkami komunikacji miejskiej. Przykładowo, okazując legitymację, może on udowodnić np. również, że posiada prawo do uzyskania zniżkowych biletów do kina lub może korzystać z promocyjnych zakupów podręczników naukowych.

Możliwość korzystania z legitymacji studenckiej jest ograniczona, skoro dokument ten ma na celu potwierdzić, że dana osoba studiuje. Z przepisu par. 21 ust. 3 rozporządzenia wynika, że elektroniczna legitymacja studencka zachowuje ważność nie dłużej niż do dnia ukończenia studiów, zawieszenia w prawach studenta lub skreślenia z listy studentów, a w przypadku absolwentów studiów pierwszego stopnia - do dnia 31 października roku ukończenia tych studiów.

Czytaj w LEX: Ziółkowska Agnieszka, Zaskarżalność rozstrzygnięć rektora o zawieszeniu studenta w prawach >

Z regulacji wynika jednocześnie, że mLegitymacja studencka jest ważna w okresie ważności elektronicznej legitymacji studenckiej. Powyższe oznacza więc, że z chwilą obrony pracy licencjackiej student nie traci prawa do korzystania z tego dokumentu. Dla stosowania wskazanych regulacji kluczowe jest więc to, czy student studiuje na studiach jednolitych magisterskich, studiach pierwszego lub drugiego stopnia.

Warto zwrócić uwagę, że w świetle art. 109 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, zachowuje prawa studenta do dnia 31 października roku, w którym ukończyła te studia, z wyłączeniem prawa do świadczeń, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 1-4. Innymi słowy, jeśli student obronił pracę licencjacką w maju, może do 31 października tego roku korzystać z wydanej mu legitymacji studenckiej. Oczywiście, może on zdecydować się na jej wcześniejszy zwrot (np. zaraz po obronie pracy licencjackiej), ale być może bardziej korzystnym będzie podjęcie decyzji o jej zatrzymaniu na okres kilku miesięcy.

 

Cena promocyjna: 152.09 zł

|

Cena regularna: 169 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Unieważnienie mLegitymacji

W par. 21 ust. 5 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów przewidziano regulacje dotyczące unieważnienia mLegitymacji studenckiej. Unieważnienie następuje:

  1. w przypadku utraty ważności elektronicznej legitymacji studenckiej;
  2. w przypadku przeniesienia się studenta do innej uczelni;
  3. na wniosek studenta, w szczególności w przypadku jej utraty na skutek uszkodzenia, nieprawidłowego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.

Natomiast mLegitymację studencką wydaje się ponownie w przypadku:

  1. potwierdzenia ważności elektronicznej legitymacji studenckiej, o którym mowa w ust. 1;
  2. stwierdzenia w niej błędów lub omyłek;
  3. unieważnienia w przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 3.

Sprawdź w LEX: Czy przysługuje świadczenie z funduszu alimentacyjnego dla studenta, któremu udzielony został urlop dziekański? >

W pandemii automatyczne przedłużenie legitymacji

Warto zwrócić uwagę na problem ważności legitymacji studenckich w dobie pandemii. Jak wynika z art. 51b ust. 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w przypadku ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni, w okresie tego ograniczenia lub zawieszenia oraz przez 60 dni po jego zakończeniu, legitymacje studenckie i legitymacje służbowe nauczycieli akademickich są ważne, bez konieczności potwierdzania ich ważności. Przepis stosuje się również do legitymacji, które utraciły ważność w okresie 30 dni poprzedzających ograniczenie lub zawieszenie funkcjonowania uczelni.

Sprawdź w LEX: Czy w przypadku umowy zlecenia ze studentem wolno przechowywać ksero legitymacji studenckiej w celu udokumentowania prawa do nieopłacania składek ZUS? >

 

Utrata statusu studenta oznacza konieczność zgłoszenia do ZUS

Osoba, która utraciła status studenta, a pracuje na umowie zlecenia, musi zostać zgłoszona do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (umowa ta będzie bowiem w tym przypadku jedynym tytułem ubezpieczenia). Trzeba to zrobić w ciągu 7 dni, od utraty statusu studenta, należy też pamiętać o momencie pomiędzy studiami I i II stopnia - wtedy też konieczne jest zgłoszenie na czas przerwy pomiędzy studiami. Oczywiście to sam zainteresowany musi powiadomić niezwłocznie o tym fakcie zleceniodawcę.

Zobacz wzór dokumentu w LEX: Oświadczenie studenta/ucznia dla potrzeb ustalenia obowiązku ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego >

 

Sprawdź w LEX: Jak oskładkować wynagrodzenie za pełen miesiąc osoby, która w danym miesiącu obroniła pracę magisterską, a tym samym utraciła status studenta? >

Kluczowym momentem jest dzień obrony (pracy magisterskiej lub licencjatu). Składki są odprowadzane następnego dnia po po obronie - zleceniobiorca do 26 r. ż. zwolniony jest też z podatku do kwoty 85 528 zł rocznie. Co istotne, nie ma tu znaczenia, do kiedy ważna jest jego legitymacja studencka, jeżeli obroni się w czerwcu, podlega ubezpieczeniom społecznym od dnia obrony, nawet jeżeli ma "podstemplowaną" legitymację do października. Osoby pracujące na umowach o pracę, niezależnie od statusu studenta, mają pobierane wszystkie składki.

Sprawdź w LEX: Na jakich zasadach zatrudnić cudzoziemca, który utracił status studenta i nie uzyskał statusu absolwenta? >