Dyrektor Biura ZMP, Andrzej Porawski, przypomniał, że tzw. "ustawa śmieciowa” nie została przyjęta w wersji postulowanej przez samorządy, chociaż udało się wywalczyć większość postulowanych od wielu lat zmian, m.in. konieczność przekazania gminom realnego władztwa nad odpadami komunalnymi.

Członkowie Zarządu podkreślali, że zapis dotyczący konieczności organizowania przez gminę przetargu na odbiór odpadów, w sytuacji gdy gmina posiada własny podmiot, może doprowadzić do wyeliminowania go z rynku. Nasze firmy nie mogą konkurować z zagranicznymi podmiotami – podkreślono w komunikacie wydanym po spotkaniu. To budzi niepokój i jest problem dla wielu gmin w Polsce. W stanowisku argumentowano, że samorząd był budowany na podstawie jednego systemu i zamówienia „in-house” powinny być także stosowane w gospodarce odpadami (wg KE możliwe jest zlecenie wewnętrzne).

Uczestnicy spotkania dostrzegli konieczność nowelizacji jeszcze kilku innych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zwrócono uwagę, że ustawa jest merytorycznie słabo przygotowana. Wątpliwości budzi m.in. sposób weryfikowania płatników oraz pobór opłaty (faktura VAT z zerowym VAT-em).

Źródło: www.miasta-polskie.pl