Jednocześnie w przepisach prawa zostanie zamieszczony wzór powiadomienia osób fizycznych o nadanym lub zmienionym im numerze PESEL oraz sposób obliczania liczby kontrolnej w numerze PESEL.

Powyższe regulacje znalazły się w projekcie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie nadawania numeru PESEL. Projekt stanowić będzie wykonanie art. 23 ustawy z 2010 r. o ewidencji ludności, który nakłada na ministra właściwego do spraw wewnętrznych obowiązek wydania rozporządzenia określającego wzór wniosku o nadanie numeru PESEL, formę i tryb powiadomienia o nadaniu lub zmianie numeru PESEL, w tym wzór powiadomienia, tryb postępowania z danymi osób, którym sporządzono nowy akt urodzenia, oraz sposób obliczania liczby kontrolnej w numerze PESEL. Projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych.

Określenie wzoru powiadomienia osób fizycznych o nadanym lub zmienionym numerze PESEL ma pozytywnie wpłynąć na realizację obowiązku ciążącego na organach gmin dokonywania takich powiadomień i równocześnie ma ujednolicić w skali kraju formę tego powiadomienia.

Opublikowanie w przepisach prawach sposobu obliczania liczby kontrolnej w numerze PESEL da podstawę prawną do stosowania takiego algorytmu (dotychczas sposób ten nie był zawarty w żadnym akcie prawnym) oraz umożliwi stosowanie tego algorytmu dla celów kontrolnych w innych systemach informatycznych gromadzących informację o numerze PESEL.

Poza tym projekt rozporządzenia utrzymuje szereg rozwiązań przyjętych w dotychczas obowiązujących aktach wykonawczych do ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.) , która na podstawie art. 79 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, utraci z dniem 1 sierpnia 2011 r. moc obowiązującą – w zakresie ewidencji ludności.

Projektowana regulacja zastąpi w przedmiotowym zakresie dotychczasowe rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie trybu przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL (Dz. U. Nr 257, poz. 1742) .

W zakresie wzoru wniosku o nadanie numeru PESEL zastąpi dotychczasowe rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 257, poz. 1743) .



Na podstawie: http://bip.mswia.gov.pl, www.mswia.gov.pl, stan z dnia 21 lutego 2011 r.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie trybu przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL (Dz. U. Nr 257, poz. 1742)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 257, poz. 1743)
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217 poz. 1427 z późn. zm.)