Dotychczasowy system przewidywał, że 8,5 proc. środków z funduszu było dzielone równo między te pięć województw, niezależnie od innych kryteriów. Każde z nich otrzymywało po 1,7 proc. całkowitej puli, co miało na celu wsparcie regionów o najniższym PKB na mieszkańca.

Nowa propozycja zakłada równy podział całej puli środków między wszystkie województwa, bez dodatkowych preferencji. Podział ma być oparty na czterech kryteriach:

  • długości dróg,
  • liczbie ludności,
  • powierzchni województwa,
  • czynniku wyrównawczym.

Celem reformy jest ujednolicenie zasad i zwiększenie przejrzystości w alokacji środków na inwestycje drogowe, które mają poprawić bezpieczeństwo, jakość infrastruktury i dostępność terenów inwestycyjnych.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) funkcjonuje od 2019 r. Jego celem - poprzez dofinansowanie samorządowych inwestycji - jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, parametrów technicznych dróg powiatowych i gminnych, lokalnej sieci drogowej oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.