• udostępniania informacji w repozytorium interoperacyjności oraz zapewnienia jakości tych informacji, w tym ich poprawności, aktualności oraz kompletności,
  • przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej przed wprowadzeniem zmian w rejestrze publicznym lub w systemie teleinformatycznym używanym do realizacji zadań publicznych,
  • realizacji zadań publicznych przy użyciu systemów teleinformatycznych spełniających wskazane wymagania,
  • przygotowania i zapewniania aktualności informacji o API (informacji o interfejsach programistycznych aplikacji) systemu teleinformatycznego używanego do realizacji zadań publicznych,
  • prowadzenia rejestru publicznego zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów

 

Nowe definicje wprowadzane przez nowelę

Nowela wprowadza nową definicję pojęcia „rejestr publiczny” - uporządkowany zbiór danych służący do realizacji zadań publicznych, prowadzony na podstawie przepisów ustawowych przez podmiot realizujący zadania publiczne;

Wprowadza definicję pojęcia „przedsięwzięcia informatycznego o publicznym zastosowaniu”, obejmującego dotychczas funkcjonujące pojęcie projektu informatycznego o publicznym zastosowaniu;

Zmienia definicję „minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych” - jest to zespół wymagań służących do zapewnienia spójności prowadzenia rejestrów publicznych, a także do zapewnienia wiarygodności, jednoznaczności, aktualności, kompletności i dostępności danych w tych rejestrach;

Zmienia definicję pojęcia „interoperacyjność” - mowa o podmiotach zdolnych do współdziałania przez wymianę danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej;

Wprowadzono definicję pojęcia „architektura Informacyjna państwa” rozumianą jako metoda zarządzania informatyzacją państwa, realizująca cele strategii, o której mowa w ustawie o informatyzacji, oparta na modelach architektonicznych i obejmująca zasady podstawowe, standardy, wytyczne i rekomendacje architektoniczne.

 

Inne regulacje ustawy

Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie odpowiedzialny za stosowanie rozporządzenia 2024/903 oraz pełnić rolę jedynego punktu kontaktowego w rozumieniu tego rozporządzenia. Będzie też wyznaczał przedstawiciela Polski w Radzie ds. Interoperacyjnej Europy spośród osób zatrudnionych w urzędzie obsługującym tego ministra, które posiadają kompetencje w zakresie interoperacyjności transgranicznej.

Wprowadzono podstawę do przyjęcia strategii informatyzacji państwa, której celem będzie określenie kierunków procesu informatyzacji. Strategia będzie dokumentem rządowym przyjmowanym przez Radę Ministrów w drodze uchwały na okres 10 lat, z obowiązkiem jej przeglądu co 2 lata. Realizację strategii wspierać będą pełnomocnicy do spraw informatyzacji, powoływani w urzędach obsługujących ministrów oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zgodnie z przepisami, pełnomocników można także powoływać w innych urzędach, w tym w urzędach obsługujących organy samorządu terytorialnego.

Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie odpowiedzialny za opracowywanie i rozwój Architektury Informacyjnej Państwa. Ponadto, minister ten będzie prowadził repozytorium Architektury Informacyjnej Państwa w systemie teleinformatycznym, gromadząc modele architektoniczne, pryncypia, standardy, wytyczne i rekomendacje. Te dokumenty będą udostępniane na stronie internetowej ministra.

Podmioty realizujące zadania publiczne będą zobowiązane do stosowania systemów teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania interoperacyjności określone w Krajowych Ramach Interoperacyjności oraz zgodnych z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami Architektury Informacyjnej Państwa.

Podmiot realizujący zadania publiczne, który prowadzi rejestr publiczny, będzie zobowiązany do jego prowadzenia zgodnie z minimalnymi wymaganiami, zapewniającymi spójność rejestrów publicznych, określającymi kluczowe typy obiektów i zasady dostępu. Rejestr publiczny będzie prowadzony przy użyciu systemów teleinformatycznych, a dane będą udostępniane drogą elektroniczną, np. przez API. Przepisy te nie obejmują jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem sytuacji, gdy prowadzą one rejestry publiczne w systemie teleinformatycznym.

 

Powstanie Komitet ds. Cyfryzacji

Wprowadzono przepisy o powołaniu Komitetu do spraw Cyfryzacji, który przejmie zadania dotychczas realizowane przez Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji. Do jego zadań będzie należało m.in. monitorowanie przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu. Komitet będzie odpowiedzialny za przyjmowanie stanowisk w sprawie dokumentów rządowych i opiniowanie projektów informatycznych. Członkami Komitetu będą m.in. minister właściwy do spraw informatyzacji oraz inni ministrowie lub ich przedstawiciele.

Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie odpowiedzialny za inwentaryzację systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych używanych do realizacji zadań publicznych, z wyłączeniem systemów wykorzystywanych do celów bezpieczeństwa narodowego i publicznego. Inwentaryzacja będzie przeprowadzana co najmniej raz w roku i obejmować będzie m.in. istniejące oraz planowane systemy teleinformatyczne i rejestry publiczne.

Ustawa wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów dotyczących repozytorium interoperacyjności, które wejdą w życie po 18 miesiącach.

 

Cena promocyjna: 269.09 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 209.3 zł