Wojewoda stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie rozpatrzenia skargi klubu radnych na działalność wójta. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego wskazał, że rada uznała ją za bezzasadną, ale podjęty w tej sprawie akt nie zawierał uzasadnienia faktycznego i prawnego, co miało świadczyć o naruszeniu art. 238 §1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (kpa). Organ zaznaczył, że na jego wezwanie do przedłożenia uzasadnienia, przewodniczący rady wyjaśnił, że „uzasadnienie do przedmiotowej uchwały wynika z przebiegu sesji oraz komisji". Ponadto z przekazanych dokumentów wynikało, że także zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi zawierało jedynie uchwałę w sprawie jej rozpatrzenia, bez jakiegokolwiek uzasadnienia.

 


Skarga z kpa, to przepisy też

Gmina złożyła skargę do sądu administracyjnego, w której zarzuciła organowi nadzoru naruszenie art. 18b ustawy o samorządzie gminnym (usg), które miało polegać na jego pominięciu. Okoliczność ta miała skutkować błędnym przyjęciem, że skarga na czynność wójta powinna być rozpoznawana wyłącznie w trybie przepisów kpa, czyli z pominięciem regulacji usg jako przepisów szczególnych. Rozpoznający sprawę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wskazał, że faktycznie rada była zobowiązana do zastosowania trybu wynikającego z treści art. 18b ust. 1 usg, i tak też się stało, ponieważ podstawę rozstrzygnięcia stanowiła opinia komisji skarg, wniosków i petycji. Natomiast z uwagi na fakt, że skarga na czynność wójta została wniesiona w trybie przepisów Działu VIII kpa, to przy jej rozpoznawaniu rada była zobligowana do stosowania przepisów tej ustawy.

Czytaj także: Raport o stanie samorządu wzmocni kontrolę nad wójtem >>>

Nie można było stosować statutu gminy

Kolejny zarzut odnosił się do kwestii zawiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi. Działanie organu w tym zakresie zostało przeprowadzone w oparciu o przepisy statut jednostki samorządu terytorialnego. W ten sposób, że gmina poinformowała o terminie sesji, a także przez zapewnienie skarżącemu udziału w posiedzeniach komisji rady. WSA wskazał jednak, że statut gminy jest aktem prawa miejscowego, co oznacza, że jest aktem niższego rzędu niż kpa, który odrębnie reguluje kwestie zawiadamiania o sposobie załatwiania skarg w ramach Działu VIII kpa. Ponadto nie do zaakceptowania było stanowisko gminy dotyczące możliwości śledzenia przez radnych losów złożonej skargi, w tym uzasadnienia rozstrzygnięcia, przez odczytywanie protokołów z sesji.

 

Zawiadomienie powinno mieć uzasadnienie

WSA wskazał, że zawiadomienie o załatwieniu skargi w formie uchwały powinno zawierać wszystkie składniki wymienione w art. 238 § 1 kpa, czyli również uzasadnienie faktyczne i prawne. Akt tego rodzaju powinien bowiem w pełni przedstawiać wszystkie przesłanki, które doprowadziły do jego powzięcia i wyjaśniać podstawy prawne rozstrzygnięcia. Natomiast braki w tym zakresie uniemożliwiają także kontrolę legalności tego aktu przez sąd administracyjny. Mając powyższe na uwadze, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę.

Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 10 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Go 321/19