Zaufany profil to najnowsze rozwiązanie, które ma zrewolucjonizować kontakt obywatela z urzędem.

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne, przewiduje, że za pomocą zaufanego profilu możliwe będzie wnoszenie podań, odwołań, skarg i zażaleń, a co najważniejsze – bez konieczności posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Po przyjęciu przez sejm senackich poprawek, ustawa trafiła do prezydenta. Po jego akceptacji wejdzie w życie po 3 miesiącach od publikacji.

Do tej pory informatyzacja urzędów stopowana była wymogiem posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Przeciętny obywatel załatwiający w urzędzie kilka spraw rocznie nie był zainteresowany wyrobem bezpiecznego podpisu, bowiem wiąże się to z kosztem kilkuset złotych i dość czasochłonną procedurą.

Nowa ustawa wprowadzi zmiany do kodeksu postępowania administracyjnego, na mocy, których sprawy urzędowe będzie można załatwiać w formie pisemnej lub elektronicznej. Dokumenty wniesione za pomocą zaufanego profilu mają być równoważne pod względem skutków prawnych do tych z podpisem własnoręcznym.

Aby aktywować zaufany profil wystarczy jedna wizyta w urzędzie, podczas której zainteresowana osoba potwierdzi przed urzędnikiem dane osobowe wprowadzone do systemu. Od użytkowania zaufanego profilu nie będzie wymagane żadne dodatkowe urządzenie, autoryzacja odbywać się będzie za pomocą loginu i hasła.


Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Rzeczpospolita z dnia 13-14 lutego 2010 r.