Pracodawca jest gminną jednostką budżetową.





Czy może zatrudnić na stanowisku dozorcy osobę posiadającą licencję ochroniarza, aby pilnowała porządku i dbała o bezpieczeństwo osób przebywających na obiektach sportowych?

Odpowiedź

Profesjonalną ochronę mienia i osób powinny prowadzić w budynkach i obiektach wewnętrzne służby ochrony albo przedsiębiorcy posiadający odpowiednie koncesje.

Nie należy zatrudniać samego licencjonowanego pracownika ochrony na stanowisku dozorcy i powierzać mu dodatkowe obowiązki wynikające z przepisów o ochronie mienia i osób.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221 z późn. zm.) . zadania ochrony osób i mienia realizowane przez wewnętrzne służby ochrony oraz przedsiębiorców, którzy uzyskali koncesję w zakresie usług ochrony osób i mienia, wykonują pracownicy ochrony. Tym samym należy uznać, że prace w zakresie ochrony fizycznej mienia i osób w obiektach wskazanych w pytaniach powinna realizować powołana przez pracodawcę wewnętrzna służba ochrony, względnie profesjonalna firma ochroniarska, na podstawie stosownej umowy.
Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.) – dalej r.w.p.s. nie przewidują stanowisk pracowniczych strażników, pracowników ochrony lub podobnych – za wyjątkiem jednostek parków krajobrazowych, oraz jednostek straży miejskich (gminnych). Stanowisko dozorcy jest określone w tabeli zaszeregowań (tabela H załącznika nr 3 do r.w.p.s. ) jako stanowisko, dla którego minimalnymi wymaganiami jest wykształcenie podstawowe i umiejętność wykonywania czynności. Wydaje się, że w tej sytuacji nie należy zatrudniać licencjonowanego pracownika ochrony na stanowisku dozorcy i powierzać mu dodatkowe obowiązki polegające na ochronie mienia i osób, wykraczające znacznie poza zakres obowiązków zwykłych dla stanowiska dozorcy. Natomiast na stanowisku dozorcy – bez dodatkowych obowiązków – wskazany w pytaniu pracownik może być zatrudniony.


Zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o ochronie osób i mienia , licencję pracownika ochrony fizycznej I stopnia może otrzymać osoba, która:
- posiada obywatelstwo polskie lub obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
- ukończyła 21 lat,
- ukończyła szkołę podstawową,
- ma pełną zdolność do czynności prawnych, stwierdzoną własnym oświadczeniem,
- nie była skazana prawomocnym orzeczeniem za przestępstwo umyślne,
- ma uregulowany stosunek do służby wojskowej, a ponadto
- posiada nienaganną opinię wydaną przez komendanta komisariatu Policji właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną do wykonywania zadań, stwierdzoną orzeczeniem lekarskim,
- posiada właściwe kwalifikacje zawodowe, tj.:
- legitymuje się dyplomem lub świadectwem szkoły lub innej placówki oświatowej, które potwierdzają uzyskanie specjalistycznego wykształcenia, albo
- pełniła nienaganną służbę w stopniu podoficera lub chorążego w Biurze Ochrony Rządu przez okres co najmniej 15 lat, albo
- ukończyła kurs pracowników ochrony I stopnia i zdała egzamin przed właściwą komisją.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221 z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.)