Autor analizuje różnice między prawnymi definicjami długu publicznego: zawartą w ustawie o finansach publicznych, w Europejskim Systemie Rachunków Narodowych oraz definicją przyjętą dla potrzeb procedury nadmiernego deficytu. Wskazuje, że niedostrzeganie odrębności funkcji, jakie pełnią te definicje, może skutkować usterkami legislacyjnymi oraz błędnymi decyzjami organów nadzoru. Artykuł zawiera również propozycję „autonomizacji” długu jednostek samorządu terytorialnego, czyli uniezależnienia jego wielkości (i możliwości zaciągania) od wysokości długu zaciąganego przez inne podmioty sektora finansów publicznych, a zwłaszcza Skarb Państwa.
Polskie samorządy lokalne należą do najmniej „upartyjnionych” spośród wszystkich krajów europejskich. Jednocześnie zjawisko ugrupowań lokalnych, skutecznie wystawiających swoich kandydatów w wyborach, należy do słabo zbadanych. Artykuł próbuje przynajmniej częściowo wypełnić tę lukę, wskazując także na obszary wymagające dalszych badań. Autor między innymi dokonuje typologii polityków wybieranych z list ugrupowań lokalnych oraz sprawdza związek między obecnością partii a społeczną percepcją działalności władz samorządowych.
Artykuł jest krytyczną analizą przepisów regulujących zatrudnienie pracowników samorządowych. Autor koncentruje uwagę na podmiotowym zakresie ustawy o pracownikach samorządowych i jej relacjach z innymi aktami prawnymi regulującymi stosunki pracy w samorządzie, uwypuklając wady legislacyjne tej regulacji. W podsumowaniu wyraża przekonanie o potrzebie pilnego podjęcia prac nad gruntowną nowelizacją, a w pewnej mierze nawet reformą samorządowego prawa pracy.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 marca 2010 r. w sprawie C-384/08 Attanasio Group Srl v. Comune di Carbognano.
Artykuł 43 TWE w zw. z art. 48 TWE należy interpretować w ten sposób, że przepisy prawa krajowego – takie jak przepisy będące przedmiotem sporu w sprawie przed sądem krajowym – określające minimalną wymaganą odległość pomiędzy przydrożnymi stacjami paliw stanowią ograniczenie swobody przedsiębiorczości ujętej w TWE. W okolicznościach takich jak w stanie faktycznym przedmiotowej sprawy nie wydaje się, by ograniczenie to mogło zostać uzasadnione względami bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ochrony zdrowia, ochrony środowiska ani też racjonalizacją usług świadczonych użytkownikom, przy czym poczynienie ustaleń w tym względzie należy do właściwości sądu krajowego.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 grudnia 2009 r., II OSK 1951/08.
Recenzowana praca została wydana w nowej serii Wydawnictwa C.H. Beck, zawierającej tłumaczenia polskich ustaw na język angielski (a także francuski, niemiecki i rosyjski). Wybór do przetłumaczenia kodeksu postępowania administracyjnego , z racji jego praktycznego znaczenia i powszechności stosowania, zasługuje na akceptację. Poza tym książka ukazała się równo 50 lat po uchwaleniu 14.06.1960 r. ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego, co przydaje jej dodatkowego jubileuszowego wymiaru. Oprócz polskiego i angielskiego (czasami amerykańsko-angielskiego: organization, traveling, advisor, analyze) tekstu ustawy książka zawiera dość obszerny, również dwujęzyczny, „Wstęp”, w którym autorzy omówili najważniejsze rozwiązania kodeksowe (s. VI–XLVII), oraz skromny objętościowo „Glosariusz polsko-angielski wybranej terminologii z zakresu postępowania administracyjnego” (s. 124––126), który de facto nie jest glosariuszem, lecz słowniczkiem.
Zobacz poprzednie numery Samorządu Terytorialnego:
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 10/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 9/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 7-8/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 6/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 5/2010
ZAPOWIEDŹ NOWEGO NUMERU MIESIĘCZNIKA SAMORZĄD TERYTORIALNY 4/2010







