Niedoszacowanie kosztów realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej dotyczy wszystkich 16 województw i jest to stały wątek w rozmowach z rządem i samorządem. Problemem jest to, że w przepisach nigdy nie ustalono metod kalkulacji kosztów obsługi zadań zleconych, nie powstały standardy wykonywania usług publicznych, a przyznawane dotacje na kolejny rok – jak uzasadniają samorządowcy - nie są oparte o żadne kalkulacje odpowiadające zmianom kosztów w czasie.

Czytaj też: Przekazywanie zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego - gwarancje konstytucyjne >>>

I co roku samorządy, podczas procesu planowania budżetów na kolejne lata, postulują urealnienie nakładów na zadania zlecone, argumentując to odpowiednimi kalkulacjami. Postulaty te pozostają jednak bez echa. - Przyjęty w Ministerstwie Finansów sposób planowania wstępnego limitu wydatków nie przewiduje na żadnym etapie uwzględnienia informacji z JST  – wskazuje Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego, prezes Związku Województw RP.

Szacując niezbędne nakłady dla skutecznej realizacji zadań zleconych przewidzianych w danym roku budżetowym, samorządy muszą zabezpieczyć na ten cel środki własne, pomimo, że zgodnie z przepisami ustawowymi dotacje celowe na zadania zlecone, powinny być przekazywane w sposób umożliwiający pełne i terminowe wykonanie zlecanych zadań.

Czytaj też: Dochody związane z realizacją zadań zleconych jako publicznoprawne, niepodatkowe należności budżetowe >>>

 

 

Z roku na rok coraz więcej

Z wyliczeń Związek Województw RP wynika, że tylko w ciągu ostatnich 3 lat w budżetach 16-tu województw zabrakło na ten cel blisko 105 mln zł. Stanowi to od pół procenta do 9,7 proc. kosztów realizowanych zadań. Przykładowo województwa musiały dołożyć w:

  • 2019 r. -  31 884 015 zł
  • 2020 r. - 33 774 639 zł
  • 2021 r. - 38 724 143 zł

Najwięcej samorządy województw dokładają do:  

  • 36 699 301 zł - wynagrodzenia i utrzymywania stanowisk pracowników realizujących zdania zlecone
  • 5 738 953 zł - wypłaty odszkodowań za szkody wyrządzone przez zwierzęta łowne 
  • 5 737 820 zł - programy ochrony powietrza, programy ochrony przed hałasem, egzaminy w zakresie gospodarowania odpadami  
  • 5 569 186 zł – zadania z zakresu geodezji i kartografii
  • 4 335 826 zł – zadania z zakresu turystyki
  • 2 228 128 wydawania zaświadczeń ADR, do kierowania pojazdami przewożącymi towary niebezpieczne.

- Kalkulacje rządowe nie biorą pod uwagę kosztów osobowych, administracyjnych i eksploatacyjnych  czyli wynajmu pomieszczeń, opłat za media. Te koszty są w ogóle nie uwzględniane, a z roku na rok przychodzi coraz więcej zadań, ilość decyzji zwiększa i coraz więcej etatów potrzeba nam do zapewnienia ciągłości zadań – mówi Sara Michalska, zastępca dyrektora Departamentu Organizacji ds. Organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Sprawdź też: V CSKP 52/21, Prawo dochodzenia przez j.s.t. dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych - Wyrok SN >>>

Rozszerzone zadania bez zapłaty

Związek Województw RP wskazuje coraz częściej następuje rozszerzanie zakresu realizowanych zadań zleconych np. realizowanych na podstawie ustawy - Prawo ochrony środowiska:

  • aktualizacji platformy sprawozdawczej dla j.s.t. z realizacji działań  wynikających z Programów ochrony powietrza dla stref, w których został przekroczony poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM10 oraz poziom dopuszczalny benzo(o)pirenu,
  • dokumentacji do Programu ochrony środowiska przed hałasem na lata 2021 – 2024 z perspektywą na lata następne dla terenów poza aglomeracjami położonych wzdłuż odcinków linii kolejowej nr 250, których eksploatacja powoduje ponadnormatywne oddziaływanie akustyczne, określone wskaźnikami hałasu LDWN i LN

Na przykład samorządowi Mazowsza w 2021 roku przybyły dwa nowe zadania:

  • wsparcie dla przewoźników wykonujących przewozy autobusowe w czasie pandemii COVID-19 (Support to bus operators) na podstawie art. 15zzzzl5 ustawy z 2 marca 2020 r o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych,
  • przekazywanie dotacji udzielanych przez Wojewodę Mazowieckiego dla podmiotów leczniczych na podstawie wskazania przez Wojewodę Mazowieckiego.

Województwa już w ubiegłym roku próbowały uzyskać pieniądze na te zadania. Usłyszały, że nie ma możliwości zwiększenia planu dotacji w trakcie roku budżetowego i muszą je sfinansować w ramach już przyznanej kwoty dotacji.

Samorządy podnoszą też kwestię zróżnicowanego podejścia MF i ministerstw branżowych do wybiórczego sposobu finansowania części zadań zleconych. Przykładem tu jest woj. pomorskie które nie uzyskuje żadnego finansowania (tak jak i pięć innych województw) na zadania zlecone realizowane na podstawie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, obejmujące kontrolę badań psychologicznych w zakresie transportu oraz nadzór wykonywania badań lekarskich i wydawania orzeczeń do kierowania pojazdem, pomimo składanej wojewodzie corocznej kalkulacji potrzeb na koszty realizacji zadania.

 


Przepisy po stronie województw

Samorządowcy wskazują, że jednostki samorządu terytorialnego nie mogą zrezygnować z wykonywania zadań zleconych. Zgodnie z zapisami art. 49 ust. 1, 5 i 6 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, j.s.t. winny otrzymać dotacje celowe z budżetu państwa w wysokości zapewniającej realizację zadań zleconych. W przypadkach, gdy kwota dotacji nie zapewnia pełnej i terminowej realizacji zadania, jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo dochodzenia należnego świadczenia wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych.  Z ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 5) wynika, że za naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest nieustalenie i niedochodzenie należności j.s.t. albo ustalenie lub dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia, a także dopuszczenie do przedawnienia tej należności.

Samorządy wszczynają więc sprawy sadowe przeciwko skarbowi państwa o odzyskanie należnych kwot. I wygrywają. Prekursorem był samorząd Mazowsza, który w 2019 roku wygrał ze skarbem państwa spór o niedoszacowane środki na zadania zlecone z 2006 roku. Na wokandzie, w różnych instancjach zawisły sprawy z powództwa samorządu o zwrot wydatków za latach 2007-2013 (24 mln zł) 2014-2015 (8 mln zł). - Teraz szykujemy się do powództwa o ponad 31 mln zł za lata 2016 -2019. Opracowaliśmy dosyć precyzyjną metodę szacowania wydatków tych zadań – mówi Sara Michalska.

Sprawdź w LEX: Czy zadania starosty określone w ustawie - Prawo łowieckie należy zaliczyć do zadań zleconych z administracji rządowej? >>>

Województwa chcą przeglądu algorytmów

W związku z pogłębiającym się zjawiskiem niedoszacowania kwot dotacji przekazywanych samorządom na wykonanie zadań zleconych Zarząd Związku Województw RP postuluje:

  1. przeprowadzenie kompleksowego, zindywidualizowanego i cyklicznego przeglądu algorytmów przyznawania środków na finansowanie zadań zleconych dla poszczególnych JST oraz przejrzystą indeksację w oparciu o wskaźniki rynkowe,
  2. wprowadzenie przyjaznego i sprawnego mechanizmu odzyskiwania przez JST zaangażowanych środków własnych (obecnie tylko droga sądowa),
  3. umożliwienie w trakcie roku budżetowego elastycznych przesunięć niewykorzystanych środków pomiędzy działami,
  4. wspólne opracowanie koszyka kosztów (rodzajowo np. koszty osobowe, koszty utrzymania stanowisk pracy, koszty zindywidualizowane wynikające z poszczególnych ustaw) niezbędnych dla skutecznego realizowania tych zadań.

- Oczekujemy od ministra finansów jako wiodącego w systemie finansowania zadań zleconych, takiej modyfikacji procesu planistycznego, aby możliwy był czynny udział szczebla samorządowego na każdym etapie planowania – wskazuje Olgierd Geblewicz, prezes Zarządu Związku Województw RP.