Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 29 maja 2025 r. (sygn. II SA/Ol 88/25) uwzględnił protest wyborczy dotyczący przeprowadzonych w czerwcu 2024 r. wyborów sołtysa wsi D. Protest do rady gminy złożyła część mieszkańców wsi, którzy argumentowali, że w zebraniu wiejskim, na którym dokonano wyboru sołtysa, wzięły udział osoby nieuprawnione, niemieszkające we wsi D. Chodzi o osoby, które mają zameldowanie na terenie sołectwa, ale faktycznie razem ze swoimi rodzinami przebywają w innym miejscu. Według skarżących oznacza to, że w wyborach brały udział osoby nieuprawnione, doszło więc do naruszenia procesu wyborczego oraz przekroczenia zapisów statutu, co mogło mieć wpływ na wynik wyborów.
Rada gminy uznała protest wyborczy za bezzasadny i odmówiła stwierdzenia nieważności wyborów. W uzasadnieniu uchwały wyjaśniła, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji szczegółowo przeanalizowała zarzuty i zweryfikowała listę obecności osób biorących udział w zebraniu z Centralnym Rejestrem Wyborców. Komisja stwierdziła, że wszystkie osoby zostały ujęte w rejestrze wyborców, miały więc prawo do udziału w głosowaniu, a Rada stanowisko to poparła.
Mieszkańcy zaskarżyli uchwałę rady gminy do WSA w Olsztynie, zarzucając jej naruszenie statutu sołectwa. Zgodnie ze statutem prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszystkie osoby mieszkające na terenie sołectwa. Według art. 25 kodeksu cywilnego miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Tym samym, nie może być uznana za osobę uprawnioną do udziału w zebraniu wiejskim osoba, która ma zameldowanie na terenie sołectwa, ale faktycznie przebywa w innym miejscu, poza terenem sołectwa.
Sąd zgodził się z argumentami mieszkańców i stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały rady gminy z uwagi na istotne naruszenie prawa. Według WSA w uzasadnieniu uchwały brakowało jasnego wyjaśnienia, że głosy zostały oddane zgodnie z prawe. Sąd uznał, że rada powinna sprawdzić rzeczywiste miejsce zamieszkania wyborców, a nie opierać się wyłącznie na rejestrze wyborczym, który nie zawierał pełnych danych o miejscu zamieszkania, a jedynie meldunek. Sąd podkreślił, że organ powinien przeprowadzić dokładną ocenę dowodów potwierdzających prawo wyborcze do głosowania w miejscu zamieszkania, uwzględniając okoliczności faktyczne wpływające na uznanie osób za stałych mieszkańców.
Czytaj również: Zadania zlecone bez pokrycia, czyli samorządy w sporze ze Skarbem Państwa
Cena promocyjna: 116.1 zł
|Cena regularna: 129 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 103.2 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.