Wnioskodawczyni zwróciła się do prezydenta miasta z prośbą o udostępnienie z rejestru PESEL informacji dotyczących miejsca zamieszkania i zameldowania jej córki. Tłumaczyła, że potrzebuje tych informacji, by skierować do sądu pozew o alimenty.

Organ odmówił udostępnienia informacji 

Prezydent miasta wyjaśnił, że zgodnie z art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy o ewidencji ludności dane z rejestru PESEL mogą być udostępnione osobom lub jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes prawny. Natomiast na podstawie art. 46 ust. 2 pkt 3 ustawy dane można udostępnić w przypadku wykazania interesu faktycznego, pod warunkiem uzyskania zgody osoby, której dotyczą. Mając powyższe na uwadze, organ wystosował wezwanie do uzupełnienia wniosku poprzez wykazanie interesu prawnego w uzyskaniu danych. Wyznaczył do tego siedmiodniowy termin, pod rygorem wydania decyzji odmownej. Poinformował jednocześnie, że zwrócił się do córki wnioskodawczyni o wyrażenie zgody na udostępnienie danych. W świetle zebranego materiału dowodowego, organ uznał, że wnioskodawczyni nie wykazała interesu prawnego, a jedynie interes faktyczny. Natomiast osoba, której dane dotyczyły, nie wyraziła zgody na ich udostępnienie. Prezydent miasta wydał więc decyzję odmowną.  

WZÓR DOKUMENTU: Wezwanie do nadesłania dodatkowych w sprawie udostępnienia z rejestru PESEL danych osoby >

 

Wojewoda podzielił ocenę pierwszej instancji 

Nie zakończyło to sporu, ponieważ wnioskodawczyni złożyła odwołanie. W piśmie wskazała, że jest osobą starszą i schorowaną, więc może domagać się zasądzenia alimentów od córki. W tym celu potrzebuje jej adresu, który jest niezbędny, by skierować pozew do sądu. Wojewoda podzielił jednak argumentację prezydenta miasta, że wnioskodawczyni nie wykazała interesu prawnego, a jedynie interes faktyczny. W ocenie organu samo wskazanie, że wnioskodawczyni ma zamiar zainicjować postępowanie sądowe nie przesądza o istnieniu interesu prawnego. Ponadto nie było podstaw do udostępnienia danych na podstawie art. 46 ust. 2 pkt 3 ustawy, ponieważ córka nie wyraziła na to zgody.   

Czytaj także: Ustawa umożliwi zastrzeżenie numeru PESEL >>>

Samo pokrewieństwo nie wystarczy   

Wnioskodawczyni nie dała jednak za wygraną i postanowiła złożyć skargę, którą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie. Skarżąca wskazywała, że żądane przez nią dane są jej potrzebne, by wystąpić do sądu z pozwem o alimenty przeciwko córce. Sąd uznał, że okoliczność ta nie świadczy o posiadaniu interesu prawnego, ponieważ skarżąca nie wystąpiła z takim pozwem. Nie przedstawiła też żadnych dokumentów, z których wynikałoby, że sąd wezwał ją do wskazania adresu córki. WSA zwrócił uwagę, że skarżąca uzasadniała konieczność uzyskania danych więzami rodzinnymi łączącymi ją z córką. Niemniej w świetle przepisów ustawy, samo pokrewieństwo nie jest wystarczającą podstawą do udostępnienia danych z rejestru PESEL.   

Sprawdź w LEX: Czy dane z rejestru mieszkańców można, za zgodą osób, których dane te dotyczą, udostępnić osobie, która powołuje się na chęć skontaktowania się z krewnymi? >

 

Zbigniew Czarnik, Wojciech Maciejko, Paweł Zaborniak

Sprawdź  

Brak odpowiedzi oznacza odmowę

Sąd wskazał, że skarżąca posiadała interes faktyczny w uzyskaniu danych dotyczących miejsca zameldowania swojej córki. W takim wypadku, udostępnienie danych z rejestru PESEL było uzależnione od zgody osoby, której dotyczą. Tym samym, w myśl art. 46 ust. 2a ustawy, organ zwrócił się do córki skarżącej o wyrażenie zgody w zakreślonym terminie. Pouczył ją jednocześnie, że brak odpowiedzi zostanie potraktowany jako nieudzielenie zgody na udostępnienie danych. Zgodnie z zebranym w sprawie materiałem dowodowym córka nie odpowiedziała na pismo. Fakt ten został uznany jako nieudzielenie zgody. Mając powyższe na uwadze, WSA oddalił skargę.  

Wyrok WSA w Szczecinie z 6 kwietnia 2023 r., sygn. akt II SA/Sz 861/22, prawomocny