Pełna treść komentarza dostępna jest w programie LEX dla Samorządu Terytorialnego>>>

Etap VI – uwagi do projektu

Jedyną formą partycypacji społecznej w procedurze uchwalania uchwały reklamowej jest możliwość wnoszenia uwag do projektu tej uchwały. Innymi słowy, prawo wnoszenia uwag do projektu uchwały reklamowej jest jedynym instrumentem ochrony interesu faktycznego w trakcie postępowania planistycznego. O terminie zgłaszania uwag informuje się w ogłoszeniu, nie zaś poprzez imienne zawiadomienia.

Przeczytaj o pierwszych etapach procedury uchwalania uchwały reklamowej w artykule pt. Uchwała reklamowa krok po kroku: od powzięcia uchwały intencyjnej do sporządzenia projektu

Wprawdzie ponownie mamy do czynienia z sytuacją, gdzie ustawodawca nie odesłał do odpowiedniego stosowania art. 7p.z.p., jednak zasady logiki wskazują, że rozstrzygnięcia wójta o nieuwzględnieniu uwag nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego, a zatem nieuwzględnienie uwagi nie wymaga uzasadnienia.

Uwagi składa się do organu opracowującego projekt planu, tj. do wójta. Nie jest możliwe przedłużenie ani przywrócenie określonego w ustawie terminu składania uwag do projektu uchwały. Przekroczenie terminu do wnoszenia uwag powoduje zatem pozostawienie ich bez rozpoznania1.

Ustawodawca nie określił również podmiotów uprawnionych do składania uwag, tak jak to uczynił w przypadku uwag do projektu studium czy planu miejscowego. W art. 37b ust. 3 p.z.p. użył budzącego spore wątpliwości sformułowania: „wójt (...) rozpatruje zgłoszone uwagi przez podmioty, o których mowa w ust. 2”. Problem w tym, że oprócz wójta, jedynymi podmiotami wymienionymi w ust. 2 są: regionalny dyrektor ochrony środowiska, wojewódzki konserwator zabytków, minister właściwy do spraw zdrowia, organ Państwowej Straży Pożarnej oraz marszałek województwa. Nie sposób przyjąć, że tylko te organy mają prawo wnosić uwagi do projektu uchwały, gdyż byłoby to całkowicie nielogiczne. Stawiałoby bowiem pod znakiem zapytania zasadność wykładania projektu uchwały do publicznego wglądu.

Nie ma racjonalnego powodu, by ograniczać krąg podmiotów uprawnionych do składania uwag do projektu uchwały w porównaniu z uprawnionymi do składania uwag do innych aktów planowania przestrzennego w gminie. Zatem analogicznie jak w art. 18 ust. 1 p.z.p. należałoby przyjąć, że uwagi do projektu może wnieść każdy, kto kwestionuje przyjęte w niej ustalenia, a zatem osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym organy administracji publicznej. Uprawnienie do wnoszenia uwag przysługuje bez względu na to, czy dany podmiot ma siedzibę bądź miejsce zamieszkania na terenie objętym projektem planu. Wnoszącego uwagę(-i) nie musi łączyć z tym obszarem żadna więź prawna.

Nowo wprowadzone przepisy prawa nie zawierają wymogów formalnych ani merytorycznych uwagi. To kolejna luka w przepisach. Ze względów dowodowych należałoby ponownie sięgnąć do przepisów obowiązujących w trakcie procedury sporządzania planu miejscowego, w tym do art. 18 ust. 2 i 3 p.z.p., który obliguje do wnoszenia uwag na piśmie, w tym w postaci elektronicznej opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W treści uwagi należy oznaczyć jej autora i datę wniesienia. Istotą uwagi jest krytyczne stanowisko wobec rozwiązania przyjętego w projekcie uchwały, procedury jej uchwalania, czy też użytych w projekcie sformułowań. Nie ma jednak przeszkód, by wnoszący uwagę, nie kwestionując wprost rozwiązań przyjętych w projekcie, zaproponował alternatywne, jego zdaniem bardziej optymalne, rozwiązania.


Przeczytaj o wystąpieniu o opinie i uzgodnienia do projektu uchwały oraz wyłożeniu projektu do publicznego wglądu.

Podobnie jak w przypadku uwag do projektu studium czy planu miejscowego, ustawa nie określa również formy, w jakiej następuje rozpatrzenie uwagi przez organ sporządzający projekt uchwały reklamowej. W związku z tym, że uwagę rozpatruje wójt, czyli organ jednoosobowy, przyjąć należy, iż następuje to w formie zarządzenia, które nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego i jako takie nie wymaga uzasadnienia. W związku z tym, iż ustawa nie określa formy rozpatrzenia uwag, przyjąć należy, iż wójt może wydać zarządzenie zbiorcze w sprawie uwag uwzględnionych oraz zarządzenie zawierające listę uwag nieuwzględnionych2.

Postępowanie organu w tym zakresie można zakwestionować dopiero w skardze na uchwałę reklamową. W związku z tym, iż nieuwzględnienie uwagi bądź tylko częściowe jej uwzględnienie przez wójta nie podlega zaskarżeniu, organ ten nie ma obowiązku powiadomienia wnoszącego uwagę o sposobie jej rozstrzygnięcia.

Organ wykonawczy gminy rozpatruje uwagi niezwłocznie (ustawodawca zrezygnował z określenia maksymalnego terminu na rozpatrzenie uwag (art. 37b ust. 2 pkt 12 p.z.p.).

Pełna treść komentarza dostępna jest w programie LEX dla Samorządu Terytorialnego>>>