Senatorowie poparli nowelizację, którą Sejm uchwalił 16 października - chodzi o ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, Prawo o aktach stanu cywilnego, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Prawo telekomunikacyjne i o zasadach przeprowadzania zbiórek publicznych oraz niektórych innych ustaw.

 


Podstawy dla rejestrów państwowych

Podstawowymi celami ustawy nowelizującej jest m.in. stworzenie podstaw prawnych do działania systemu rejestrów państwowych (SRP). System rejestrów państwowych to rozwiązanie organizacyjno-techniczne, którego przeznaczeniem będzie ujednolicenie i określenie zasad działania rejestrów publicznych, tj. – rejestrów, ewidencji, wykazów, list, spisów albo innych form ewidencji, służących do realizacji zadań publicznych, prowadzonych przez podmioty publiczne na podstawie przepisów ustaw.

Funkcjonowanie SRP będzie zapewniał minister właściwy do spraw informatyzacji, który jednocześnie zobowiązany zostanie do określenia standardów technologicznych funkcjonowania SRP oraz wymiany danych przetwarzanych w rejestrach publicznych utrzymywanych z wykorzystaniem SRP. W systemie rejestrów państwowych będą znajdować się tylko te rejestry, co do których podmioty za nie odpowiedzialne podejmą decyzję o przyłączeniu się do SRP. Decyzja będzie opierała się na zasadzie dobrowolności.

Rejestr danych kontaktowych

Ustawa określa podstawy prawne dla funkcjonowania rejestru danych kontaktowych (RDK), który będzie rejestrem centralnym prowadzonym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Dane w tym rejestrze są rejestrowane w czasie rzeczywistym.

Rejestr danych kontaktowych osób fizycznych będzie elektronicznym odpowiednikiem książek telefonicznych. Jego prowadzenie  ma na celu ułatwienie organom i instytucjom kontaktu z osobami fizycznymi w związku z usługami i zadaniami publicznymi realizowanymi przez te podmioty na rzecz obywateli. Rejestr danych kontaktowych zostanie zaimplementowany jako rejestr centralny w systemie rejestrów państwowych.

Będą w nim dane takie jak numer PESEL, imię i nazwisko oraz zależnie od woli obywatela adres poczty elektronicznej i/lub numer telefonu komórkowego. Dane kontaktowe będą przekazywane do rejestru dobrowolnie. Ich przetwarzanie będzie odbywało się wyłącznie na podstawie zgody zainteresowanych. 

Obywatel sam pobierze akta stanu cywilnego

Ustawa przewiduje stworzenie podstawy prawnej dla udostępnienia dedykowanej usługi elektronicznej pozwalającej obywatelom na samodzielne pobranie odpisu aktu stanu cywilnego w postaci elektronicznej bezpośrednio z rejestru stanu cywilnego. Z usługi tej będzie mogła skorzystać nie tylko osoba, której akt dotyczy, ale także jej małżonek, dzieci oraz rodzice – zmiany w ustawie z dnia 28 listopada 2014 r. − Prawo o aktach stanu cywilnego.

Ustawa będzie teraz czekała na podpis prezydenta.