Projekt ustawy zmieniającej przewiduje także zmiany w zakresie analiz przedprywatyzacyjnych, które mają umożliwić ograniczenie kosztów związanych z przygotowaniem spółki do prywatyzacji. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa będzie mieć możliwość podjęcia decyzji o wyznaczeniu takiego zakresu analiz, który najpełniej uwzględni specyfikę spółki oraz poziom zaangażowania kapitałowego Skarbu Państwa. W wielu przypadkach powinno to doprowadzić do zawężenia zakresu analizy, a co za tym idzie obniżyć jej koszty.

Projektowana regulacja oddziałuje na podmioty uczestniczące w procesie prywatyzacji, a w szczególności: ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, spółki z udziałem Skarbu Państwa podlegające prywatyzacji na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.), podmioty którym zlecane jest opracowywanie analiz przedprywatyzacyjnych oraz na potencjalnych inwestorów zainteresowanych nabywaniem akcji należących do Skarbu Państwa. Projekt oddziałuje również na jednostki samorządu terytorialnego, które zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalne j są zobowiązane stosować do zbywania posiadanych przez nie akcji i udziałów w spółkach przepisy działu IV ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.

Projekt nowelizacji zakłada wprowadzenie następujących zmian w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji:
1. określenie zakresu analizy mającej na celu ustalenie sytuacji prawnej spółki, przy jednoczesnym podkreśleniu jej subsydiarności względem oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki; 2. rezygnacja z ograniczenia minimalnej ceny wywoławczej w trybie aukcji; 3. poszerzenie katalogu trybów zbywania akcji Skarbu Państwa.

Przewiduje się, że minister właściwy do spraw Skarbu Państwa będzie miał możliwość samodzielnego dokonania, a nie jak dotychczas jedynie zlecenia dokonania, analizy mającej na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki. Dokonanie przedmiotowej analizy przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa ma mieć charakter fakultatywny, tj. w żadnym przypadku nie ograniczy możliwości zlecenia dokonania analizy podmiotowi zewnętrznemu.

Rozszerzeniu ma ulec możliwości stosowania jednego z najbardziej efektywnych trybów prywatyzacji – aukcji ogłoszonej publicznie. Projektodawcy ustawy podkreślają, że aukcja uznana jest jako tryb bardzo transparentny, gwarantujący maksymalizację ceny uzyskiwanej przez Skarb Państwa oraz pozbawiony ryzyka udzielenia niedozwolonej pomocy i publicznej. Wobec zebranych doświadczeń, uzasadniona jest rezygnacja ze sztucznego ograniczenia jakim jest wyznaczenie ceny wywoławczej na poziomie co najmniej wartości księgowej. Należy zwrócić uwagę, iż w żadnym z pozostałych trybów nie występuje takie ograniczenie i brak jest racjonalnych przesłanek dla jego utrzymania w odniesieniu do aukcji. Pamiętać należy, iż cena wywoławcza, tylko w niektórych przypadkach jest ceną, po której dokonuje się zbycia akcji, ponieważ stanowi ona jedynie początek aukcji, po którym następują kolejne postąpienia, a ostateczna cena jest zazwyczaj wyższa od ceny wywoławczej.

Zgodnie z projektem, akcje Skarbu Państwa mogą być sprzedawane w obrocie zorganizowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.). Przez „obrót zorganizowany” rozumie się obrót papierami wartościowymi lub innymi instrumentami finansowymi dokonywany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu. Zatem, w porównaniu z obowiązującym stanem prawnym powyższy tryb będzie obejmował również sprzedaż akcji Skarbu Państwa w alternatywnym systemie obrotu.

Akcje należące do Skarbu Państwa będą mogły zostać sprzedane na podstawie oferty publicznej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej, warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185, poz. 1439). Przez taką ofertę należy rozumieć udostępnianie, co najmniej 100 osobom lub nieoznaczonemu adresatowi, w dowolnej formie i w dowolny sposób, informacji o papierach wartościowych i warunkach dotyczących ich nabycia, stanowiących dostateczną podstawę do podjęcia decyzji o odpłatnym nabyciu tych papierów wartościowych. Dodatkowo, oferta publiczna będzie musiała zostać objęta prospektem emisyjnym lub memorandum informacyjnym sporządzanym na potrzeby tej oferty lub na potrzeby dopuszczenia tych akcji do obrotu regulowanego. Oznacza to, że powyższym trybem nie będą objęte oferty publiczne przeprowadzane przez Skarb Państwa bez obowiązku sporządzania prospektu emisyjnego, na podstawie wyłączenia z art. 129 ustawy o ofercie publicznej, warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.

W projekcie ustawy zaproponowane zostało wprowadzenie nowoczesnego mechanizmu zwiększającego szansę na korzystną sprzedaż oferowanych akcji, jakim jest stabilizacja pomocnicza. Praktyka zawierania umów stabilizacyjnych jest powszechnie stosowanym przez zbywców akcji standardem przy dokonywaniu ofert sprzedaży akcji o znacznej wartości. Podanie informacji o zawarciu umowy stabilizacyjnej przyczynia się do zwiększenia zainteresowania inwestorów oferowanymi akcjami oraz pozytywnie wpływa na ich kurs. Projekt ma na celu wyeliminowanie wątpliwości co do możliwości zbywania przez Skarb Państwa akcji w ramach stabilizacji pomocniczej na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2273/2003 z dnia 22 grudnia 2003 r. wykonującym dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zwolnień dla programów odkupu i stabilizacji instrumentów finansowych (Dz. Urz. UE L z dnia 23 grudnia 2003 r. Nr 336, s. 33), zwanym dalej „Rozporządzeniem Stabilizacyjnym”, oraz udzielania pożyczek tych akcji bez potrzeby uzyskiwania w każdym takim przypadku zgody Rady Ministrów przewidzianej w art. 33 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Zbycie akcji Skarbu Państwa będzie mogło nastąpić również w trybie przewidzianym w Rozporządzeniu Stabilizacyjnym dla stabilizacji pomocniczej oraz poprzez udzielanie pożyczek instrumentów finansowych w celu realizacji stabilizacji pomocniczej. Umowa stabilizacji stanowi naturalne uzupełnienie ww. trybów zbywania akcji.

Projekt przewiduje również sprzedaż akcji i udziałów Skarbu Państwa na tzw. platformie transakcyjnej, którą zorganizuje spółka prowadzącą rynek regulowany na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Zbycie akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa może nastąpić poza obrotem zorganizowanym, z użyciem systemu kojarzącego oferty kupna i sprzedaży, zorganizowanego i prowadzonego przez spółkę prowadzącą rynek regulowany. Wprowadzenie tego trybu do nowelizowanej ustawy umożliwi sprzedaż akcji lub udziałów bez konieczności uzyskiwania zgody Rady Ministrów na takie zbycie. Sprzedaż akcji i udziałów poprzez platformę transakcyjną będzie dokonywana w zakresie wyjątków od sporządzenia prospektu emisyjnego przyjętych w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji. Po przeprowadzeniu sprzedaży akcji w tym trybie będzie możliwość późniejszego dopuszczenia i wprowadzenia akcji do obrotu w alternatywnym systemie obrotu lub na rynku regulowanym, organizowanych przez spółkę prowadzącą rynek regulowany, co ma sprzyjać rozwojowi prywatyzowanych spółek. Sprzedaż akcji lub udziałów Skarbu Państwa przy wykorzystaniu systemu transakcyjnego spółki prowadzącej rynek regulowany zapewni odpowiedni poziom jawności, przejrzystości oraz sprawny przebieg całego procesu sprzedaży. Odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz transparencji zawieranych transakcji zostanie zapewniony poprzez udział domów maklerskich lub banków prowadzących działalność maklerską, pełniących rolę pośredników pomiędzy sprzedawcami a nabywcami. Wykorzystanie infrastruktury rynku kapitałowego oraz systemu transakcyjnego spółki prowadzącej rynek regulowany powoduje, że wszystkie prowadzone transakcje będą miały postać elektroniczną.

Planowany nowy publiczny tryb zbywania akcji/udziałów ma spełniać założenia dotyczące:
1. bezterminowego zaoferowania akcji/udziałów, w przypadku spółek, których prywatyzacja kilkukrotnie się nie powiodła, lub znaczne wydłużenie tych terminów; 2. poszerzenia dotychczasowych kanałów dystrybucji informacji o akcjach/udziałach i spółkach objętych sprzedażą oraz ułatwienie dostępu do nich potencjalnym inwestorom; 3. dostosowania sposobów wyznaczania ceny do warunków (oczekiwań) rynkowych, w tym stosownej obniżki ceny.

Powyższe cechy umożliwią pewne złagodzenie wymogów formalnych obowiązujących przy przeprowadzaniu transakcji prywatyzacyjnych, co powinno się przełożyć na przyśpieszenie prywatyzacji, zwiększenie jej skuteczności oraz dotarcie do szerszego grona inwestorów.


Na podstawie:  www.msp.gov.pl, stan z dnia 8 września 2010 r. ,www.kprm.gov.pl, stan z dnia 8 września 2010 r.

 


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.)