W regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, rada miejska nałożyła na właścicieli nieruchomości między innymi obowiązek przechowywania, przez okres trzech lat, dowodów uiszczania opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych.
Prokurator zaskarżył ten zapis uchwały.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Odpady komunalne
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
WSA podzielił stanowisko prokuratora.
Sąd uznał, iż taka treść regulaminu w sposób oczywisty wykracza poza zakres delegacji ustawowej z art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.), który obliguje radę do sprecyzowania zasad częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznczonych do użytku publicznego.Zresztą konkretyzacja obowiązków spoczywających w tym zakresie na właścicielach nieruchomości wynika z art. 6 ust. 1 ustawy, który nie określa okresu, w jakim mają oni obowiązek przechowywać dowody uiszczania opłat.
Skoro nie upoważniono do tego rady, to brak jest podstaw do zamieszczania takiej regulacji w postanowieniach regulaminu utrzymania czystości i porządku – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 8 lipca 2015 r., sygn. akt II SA/Łd 404/15, nieprawomocny








