Zakres obowiązywania strefy nie zmieni się. Nadal będzie obejmował odcinek granicy o długości 78,29 km, położony w zasięgu terytorialnym placówek Straży Granicznej w Michałowie, Narewce, Białowieży, Dubiczach Cerkiewnych oraz Czeremsze. Na odcinku 59,24 km obszar objęty zakazem to 200 m od linii granicy państwowej. Natomiast na odcinku 15,26 km położonym w rejonie rezerwatów przyrody strefa jest szersza i wynosi ok. 2 km, a na odcinku ok. 3,79 km jej szerokość w głąb kraju to ok. 4 km.
Presja migracyjna wciąż trwa
Ministerstwo wskazuje, że rejon ten jest obszarem gęsto zalesionym, często podmokłym/bagiennym, gdzie prowadzenie działań poszukiwawczych jest znacznie utrudnione. Stwarza to bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia osób, które się tam dostały ze strony Republiki Białorusi oraz dla funkcjonariuszy i pracowników służb państwowych oraz żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wykonujących zadania służbowe na granicy państwowej.
Ministerstwo uzasadnia, że dotychczasowe obostrzenia pozwoliły na skuteczniejsze ograniczenie aktywności działań grup przemytniczych ułatwiających proceder nielegalnej migracji, w tym głównie osób zajmujących się fizycznym przewożeniem migrantów z rejonu granicy państwowej w głąb kraju i do państw Europy Zachodniej oraz co za tym idzie zmniejszenie presji migracyjnej na granicy z Republiką Białorusi.
- Bezprecedensowa sytuacja, w której nielegalna migracja jest wykorzystywana jako narzędzie wywierania presji na suwerenne państwo jakim jest Rzeczpospolita Polska, wymaga zastosowania niestandardowych i adekwatnych do skali zagrożenia rozwiązań – uzasadnia resort.
MSWiA podkreśla, że zjawisko to dotyczy cudzoziemców z państw wysokiego ryzyka migracyjnego, którzy w zorganizowanych grupach, często kilkudziesięcioosobowych usiłują przekraczać zieloną granicę z terytorium Republiki Białorusi do Rzeczypospolitej Polskiej. Presja została sztucznie wykreowana przez władze Republiki Białorusi jako element działań hybrydowych mających na celu destabilizację Polski i innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
Aktywna rola służb białoruskich
Resort wskazuje, że proceder nielegalnego przekraczania granicy jest organizowany w znacznej mierze przez funkcjonariuszy białoruskich służb, którzy dowożą migrantów w rejon granicy oraz wskazują dogodne miejsca do jej przekroczenia, dodatkowo wyposażając cudzoziemców w narzędzia umożliwiające pokonanie zabezpieczenia granicy w postaci bariery. Cudzoziemcy zachowują się w sposób agresywny i atakują polskie patrole – rzucają w stronę funkcjonariuszy i żołnierzy kamieniami, butelkami oraz palącymi się konarami. Grupy usiłują przekroczyć granicę w sposób siłowy, a ich działania są koordynowane i dobrze zorganizowane. Nie reagują na wezwania do zachowania zgodnego z prawem, oddawane strzały ostrzegawcze czy też użycie gazu pieprzowego. Dochodzi również do bezpośrednich ataków cudzoziemców na polskich funkcjonariuszy i żołnierzy z użyciem noży lub innych niebezpiecznych narzędzi.
Białoruskie służby państwowe aktywnie współuczestniczą (w sposób skryty lub jawny) w atakach na żołnierzy i funkcjonariuszy Straży Granicznej, wykonujących zadania w ochronie granicy państwowej. Odnotowywane są liczne przypadki bezpośrednich ataków ze strony przedstawicieli służb białoruskich poprzez celowanie z broni palnej, rzucanie kamieniami w służby polskie obecne na linii granicy, oślepianie laserami, czy też silnym światłem stroboskopowym i uniemożliwianie w ten sposób zapobiegania próbom nielegalnego przekraczania granicy przez migrantów. Działania takie niosą ze sobą bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia funkcjonariuszy i pracowników służb państwowych oraz żołnierzy i pracowników Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wykonujących zadania służbowe na granicy państwowej, a także osób postronnych. Dodatkowo białoruscy funkcjonariusze prowadzą stałą obserwację działań polskich służb, niejednokrotnie odwracając ich uwagę od miejsc, w których aktualnie realizowany jest przerzut osób.
Zakaz przebywania na określonym obszarze w strefie nadgranicznej przyległej do granicy państwowej z Republiką Białorusi obowiązuje od 13 czerwca 2024 r. Od tamtego czasu był już czterokrotnie przedłużany.
Sprawdź również książkę: [E-book] Migracje zarobkowe. Wprowadzenie >>










