Rada Ministrów przyjęła propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2020. Rząd zajął się też informacją o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych będących podstawą do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2020. Oba dokumenty zostały przygotowane przez ministra finansów.

 

Na potrzeby projektu budżetu państwa na 2020 r. przyjęto następujące wskaźniki makroekonomiczne:

  • dynamika realna PKB – 3,7 proc.;
  • średnioroczna dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych (inflacja) – 2,5 proc.;
  • dynamika nominalna przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej – 6,0 proc;
  • dynamika nominalna przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw – 6,3 proc.;
  • przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej – 10 969 tys. etatów;
  • stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku – 5,1 proc.;
  • przeciętne zatrudnienie w państwowej sferze budżetowej – ok. 555 tys. etatów (z uwzględnieniem dotychczasowego rozdysponowania w rezerwach celowych na 2019 r.);
  • średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej  – 106,0 proc. w ujęciu nominalnym (oznacza to, że wynagrodzenia w 2020 r. nie będą automatycznie waloryzowane jednym wskaźnikiem).

 

Celem projektu jest realizacja ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw. Średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej są corocznie przedmiotem negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego.

Rada Ministrów do 15 czerwca każdego roku przedkłada Radzie Dialogu Społecznego, a także ogólnokrajowym organizacjom związków zawodowych zrzeszających pracowników państwowej sfery budżetowej, propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok następny. Mają one wyrazić opinię w tej sprawie.

Czytaj też: Rząd proponuje, aby minimalna płaca w 2020 r. wynosiła 2 450 zł

Wraz z tą propozycją Rada Ministrów przedkłada informację o:

  1. 1) prognozowanej dynamice produktu krajowego brutto;
  2. 2) prognozowanych zmianach cen towarów i usług konsumpcyjnych;
  3. 3) prognozowanym wzroście wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w sektorze przedsiębiorstw;
  4. 4) prognozowanym zatrudnieniu w gospodarce narodowej;
  5. 5) prognozowanych zmianach w stopie bezrobocia;
  6. 6) prognozowanym zatrudnieniu w państwowej sferze budżetowej;
  7. 7) wynagrodzeniach z roku poprzedniego pozostałych pracowników państwowej sfery budżetowej nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.