Odpowiedź

W samorządowych jednostkach pomocy społecznej należy zastosować przepisy o naborze z ustawy o pracownikach samorządowych .

Przepisy ustawy o pomocy społecznej nie regulują kwestii naboru na stanowiska zajmowane przez pracowników socjalnych. W związku z tym zasady naboru regulują przepisy o pracownikach samorządowych, na co pośrednio wskazuje także art. 123 ustawy o pomocy społecznej , zgodnie z którym prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej regulują zasadniczo przepisy o pracownikach samorządowych.

Jeżeli więc pracownik socjalny ma być zatrudniony w jednostce samorządowej na stanowisku urzędniczym, wówczas zastosowanie będą miały przepisy art. 13-15 ustawy o pracownikach samorządowych regulujące nabór konkursowy na stanowiska urzędnicze w samorządzie. Wymogiem zasadniczym jest publikacja ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej jednostki organizującej nabór i wywieszenie ogłoszenia na tablicy informacyjnej w samej jednostce, następnie sporządzenie protokołu z naboru oraz publikacja w BIP i wywieszenie na tablicy informacyjnej wyników naboru z podaniem m.in. imienia, nazwiska i miejsca zamieszkania wybranego kandydata.

Jeżeli pracownik socjalny ma zajmować stanowisko nieurzędnicze (pomocnicze i obsługi) w jednostce, wówczas nabór konkursowy nie jest wymagany. Osoba zawsze jednak musi spełniać wymagania kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach ustawy o pomocy społecznej , oraz wymagania właściwe dla danego stanowiska w jednostce.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)