Dyrektorki niepublicznych przedszkoli wystąpiły do rady miejskiej z wezwaniem do uchylenia podjętej przez nią uchwały dotyczącej uchwalenia budżetu miasta. W uzasadnieniu wnioskodawczynie wskazały, że uchwalony budżet miasta zawiera błędne wyliczenia dotyczące dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych, gdyż wyłącza z kosztów bieżących (stanowiących podstawę obliczania dotacji) m.in. wydatki na żywność, tym samym obniżając kwotę dofinansowania niepublicznych placówek przedszkolnych w mieście.

Rada gminy odpowiadając na zarzuty uznała, iż skarżące nie miały indywidualnego interesu prawnego w zaskarżeniu do sądu administracyjnego uchwały budżetowej. Ponadto wyjaśniła, iż uchwała budżetowa stanowi jedynie podstawę do dokonywania określonych wydatków przez gminę, w tym także wydatków związanych z udzielaniem dotacji dla podmiotów prowadzących niepubliczne przedszkola oraz niepubliczne punkty przedszkolne, którym na mocy ustawy o systemie oświaty dotacje takie przysługują. Nie określa ona w sposób szczegółowy w jakiej wysokości określona placówka niepubliczna otrzyma dotację w danym roku budżetowym. Zdaniem rady miasta udzielanie dotacji placówkom niepublicznym zostało uregulowane przez radę miejską inną uchwałą w której określono w jakiej wysokości przysługuje dotacja i w jaki sposób jest ona obliczana. Zatem wyliczenia jakie znalazły się w uchwale budżetowej, a dotyczące dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych nie stanowią bezpośrednio o tym, w jakiej wysokości dotację otrzyma w danym roku budżetowym określona placówka. Rada podkreśliła, iż budżet stanowi jedynie podstawę do działania gminy, między innymi w zakresie wydatków i gdyby okazało się, że zaplanowana kwota wydatków w budżecie w tym zakresie nie jest wystarczająca, biorąc pod uwagę całkowitą wysokość dotacji dla wszystkich placówek niepublicznych, zgodnie z wyżej przywołaną uchwałą w sprawie ustalania trybu udzielania i rozliczania dotacji, pojawiłaby się ewentualnie konieczność dokonania odpowiednich zmian w budżecie. Dzieje się tak niejednokrotnie w przypadku także innych wydatków lub i dochodów, których wysokość ulega zmianie w trakcie roku budżetowego.

WSA rozpatrując skargę uznał, iż rada miasta prawidłowo przyjęła, że budżet gminy jest swego rodzaju planem jej dochodów i wydatków i z tego planu nie wynikają żadne konkretne uprawnienia lub obowiązki dla osób trzecich, w tym dla mieszkańców, zatem skarżące nie miały indywidualnego interesu prawnego w zaskarżeniu do sądu administracyjnego uchwały budżetowej. W ocenie WSA uchwała budżetowa jako plan dochodów i wydatków jednostki samorządu terytorialnego nie kreuje bezpośrednio żadnych uprawnień osób trzecich, czy też zobowiązań wobec osób trzecich, w odróżnieniu od uchwały opartej o upoważnienie wynikające z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty . Zapisy bowiem tej uchwały, regulując uprawnienia czy obowiązki osób trzecich, stanowią prawo miejscowe.

Na podstawie: Wyrok WSA w Gdańsku z 8 maja 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 114/12, nieprawomocny

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)