Odpowiedź

odpowiedzi udzielono: 26 stycznia 2010 r.
stan prawny dotychczas nie uległ zmianie




Pracownicy przedszkola nie ponoszą kosztów utrzymania stołówki. Natomiast korzystając z posiłków płacą pełny koszt przygotowania (cenę), który różni się od opłaty wnoszonej przez rodziców dziecka uczęszczającego do przedszkola, którzy wnoszą opłaty obliczane według "wsadu do kotła". Można więc powiedzieć, że pracownicy w ten sposób uczestniczą w kosztach utrzymania stołówki (do ceny posiłku wliczane są np. wynagrodzenia pracowników stołówki i koszty mediów). Nie natomiast uczestniczą w inny sposób w utrzymaniu stołówki.

Uzasadnienie

W szkołach i przedszkolach samorządowych, będących jednostkami budżetowymi, wpływy z opłat za korzystanie z posiłków stołówki szkolnej są, co do zasady, dochodami budżetu odprowadzanymi (w ustalonych terminach) na rachunek dochodów budżetu samorządu. W konsekwencji w wydatkach budżetu planowane będzie ogół kosztów funkcjonowania stołówek szkolnych, które to koszty (jako limity wydatków) poprzez układ wykonawczy budżetu "rozdzielone" zostaną na poszczególne placówki (i stołówki), w wyniku czego powstaną "plany finansowe placówek (jednostek budżetowych)" uwzględniające wydatki na prowadzone przez nie stołówki.

Do planowania i ewidencjonowania dochodów z opłat i wydatków szkoły na prowadzenie stołówki posłuży (funkcjonujący od 1 stycznia 2008 r.) rozdział 80148 - stołówki szkolne, jaki występuje w dziale 801 p/n Oświata i wychowanie.

Układ podziałek klasyfikacyjnych w całym dziale 801 skłaniać powinien do wniosku, że w rozdziale 80148 należy wyszczególniać całość kosztów działalności stołówki szkolnej. Obejmą one:
1) koszty tzw. "wsadu (produktów) do kotła",
2) wydatki na płace wraz z pochodnymi osób zatrudnionych przy przygotowaniu i wydawaniu posiłków,
3) koszty mediów - tj. wody, ścieków, prądu, gazu, odpadów
4) inne wydatki, w tym koszty sfinansowania zakupu składników majątkowych (w więc także środków trwałych) i wydatki na sfinansowanie zamawianych na rzecz stołówki usług (np. usług remontowych i innych).

Zestawienie tych wydatków budżetu z wpływami budżetu z tytułu opłat będzie obrazowało wysokość ewentualnych "dopłat" do kosztów funkcjonowania stołówek szkolnych ponoszonych z budżetu samorządu. Natomiast pracownicy przedszkoli nie partycypują w kosztach utrzymania stołówek w innym zakresie niż opisany na początku odpowiedzi na pytanie.