Wykonawcy są zobowiązani przedstawić aktualny odpis z CEIDG w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia wykonawcy z powodu otwarcia jego likwidacji lub ogłoszenia upadłości. Dokument ten musi być wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert. Aktualnie przewiduje się dwie formy poświadczenia wpisu podmiotu do CEIDG – wydruk ze strony oraz dokument elektroniczny.

Zdaniem Marii Witkowskiej, najłatwiejszą formą uzyskania zaświadczenia o wpisie do CEIDG jest wygenerowanie jego wyciągu ze strony http://prod.ceidg.gov.pl. Każdorazowo jednak wyciąg potwierdza dane na dzień jego pobrania. Warto podkreślić, że nie ma technicznych możliwości pobrania wyciągu ze strony z datą późniejszą, niż data jego wygenerowania.

Problem pojawia się wtedy, gdy wykonawca nie załączy do oferty wyciągu z CEIDG. Zamawiający wzywa go do uzupełnienia brakującego dokumentu. Jednak, jeżeli wykonawca nie pobrał we właściwym czasie wyciągu z CEIDG, nie ma możliwości wygenerowania nowego dokumentu z datą sprzed terminu otwarcia ofert. W efekcie wykonawca nie będzie miał faktycznej możliwości złożenia wyciągu z CEIDG wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu do składania ofert.

Część przedstawicieli zamawiających uważa, że w takiej sytuacji wykonawcę należy z postępowania wykluczyć, ze względu na nieuzupełnienie dokumentu. Ów dokument ma przecież złą datę. Zamawiający nie jest zobowiązany na własną rękę dociekać czy wykonawca na dzień składania ofert podlegał wykluczeniu z postępowania, czy nie. To rolą wykonawcy jest udowodnienie zamawiającemu, za pomocą żądanych dokumentów, że spełnia warunki udziału w postępowaniu.

Druga cześć zamawiających uznaje za wystarczające przedłożenie przez wykonawcę wydruku z CEIDG wygenerowanego po dniu otwarcia ofert. Maria Witkowska ocenia negatywnie takie zachowanie zamawiającego. Treść takiego dokumentu nie potwierdza przecież czy w stosunku do danego wykonawcy otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość.

Bez wątpienia z treści wyciągu z CEIDG nie da się wprost ustalić, czy na dzień składania ofert wykonawca był w likwidacji lub upadłości.

Rozwiązaniem tej sytuacji, może być jednak pobranie ze strony http://prod.ceidg.gov.pl tzw. „historii wpisu", która zawiera informacje o wcześniejszych zmianach danych udostępnianych w ewidencji działalności gospodarczej. Połączenie tych dokumentów, 
tj. wyciągu z CEIDG oraz historii wpisu może poświadczać, że wykonawca na dzień składania ofert nie podlegał wykluczeniu, gdyż mimo wygenerowania tych dokumentów po dniu otwarcia ofert, z ich treści wynika, jakie były aktualne wpisy w ewidencji w określonym przedziale czasowym.

Źródło: www.rp.pl