4. Formy współpracy organu administracyjnego z fundacją w realizacji zadania publicznego

Współpraca z fundacją może się odbywać na różnych płaszczyznach, z których ustawowo zostały wskazane dwie:

  1. Niefinansowe formy współpracy – wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działania i współdziałania w celu ich zharmonizowania, konsultowanie aktów prawnych odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, tworzenie wspólnych zespołów doradczych i inicjatywnych.
  2. Finansowe formy współpracy – zlecanie zadań publicznych na zasadach okreś­lonych w ustawie o działałności pożytku publicznego i wolontariacie. Ustawa wprowadza jednolity tryb dotowania obowiązujący wszystkie organy administracji publicznej.


Współpraca finansowa i niefinansowa powinna odbywać się na zasadach pomocniczoś­ci, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

Fundacja może wykonywać zadanie publiczne, gdy zostało ono jej zlecone. Inicjatywa przekazania do realizacji zadania z zakresu działania na rzecz osób niepełnosprawnych może pochodzić od organu lub od samej fundacji. Zlecanie zadania publicznego fundacji zgodnie z art. 11 ust. 1 u.d.p.p. może nastąpić w dwóch formach:

  1. powierzania wykonywania wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji;
  2. wspierania wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na częściowe dofinansowanie jego realizacji.


Ustawodawca dla powierzania wykonywania zadania publicznego przewiduje różne tryby zlecania zadań zależnie od wybranej formy.

Powierzanie oraz wspieranie wykonywania zadania publicznego może nastąpić w trybie:

  • a) otwartego konkursu ofert, o którym mowa w ust. 2,
  • b) w innym trybie niż określony w ust. 2, w sposób zapewniający wysoką jakość wykonania zadania, w szczególności w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych,
  • c) na zasadach i w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym[14],
  • d) na podstawie umowy międzynarodowej jeśli realizacja nastąpi ze środków zagranicznych bezzwrotnych.


Organy samorządu terytorialnego mogą wskazać również inne formy wspierania wykonania zadania publicznego, udostępnianie nieruchomości lub ich części na warunkach preferencyjnych niezbędnych do prowadzenia przez organizacje działalności związanej z realizacją zadań[15], nieodpłatne promowanie na stronach internetowych jednostki samorządu terytorialnego organizacji realizujących zadania publiczne.

Organ samorządu terytorialnego odpowiedzialny za wykonanie tego zadania, który zamierza powierzyć jego realizację organizacjom pozarządowym, w tym fundacji, jest zobowiązany do opracowania planu współpracy z organizacjami pozarządowymi na dany rok kalendarzowy.

W planie tym określa się:

  • 1) zakres zamierzonych celów, w obrębie danego zadania publicznego;
  • 2) miejsce realizacji, tj. obszar konkretnego województwa lub gminy;
  • 3) koordynatora programu;
  • 4) partnerów programu;
  • 5) adresatów programu:
    • organizacje pozarządowe, w tym fundacje,
    • administrację samorządową,
    • jednostki organizacyjne.

Poprzez ogłoszenie planu współpracy organizacje pozarządowe, w tym fundacje, mogą się zorientować, czy w danym roku będą miały możliwość skorzystania ze współpracy z daną jednostką administracyjną.

Kolejnym krokiem jest wyłonienie spośród istniejących lub działających na danym trenie organizacji pozarządowych tej organizacji, która będzie wykonywać zadanie publiczne w danym roku kalendarzowym. Fundacja określa w swoim statucie zakres działań, tj. na rzecz kogo świadczy działalność społecznie użyteczną. Organ administracyjny, zlecając wykonanie zadania w zakresie pomocy osobom niepełnosprawnym oraz dokonując wyboru ofert, powinien odpowiedzieć na pytanie, czy dana fundacja będzie realizowała zadanie objęte zakresem działania tego organu. Wiele fundacji działa na terenie całego kraju, nie ograniczając swego zakresu działania do jednego województwa[16].

Fundacje, które zgłosiły swoje oferty, muszą realizować swe działania statutowe na terenie działania danej jednostki samorządu terytorialnego, co nie oznacza, że muszą na jej terenie posiadać siedzibę. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy dana fundacja w statucie ogranicza zakres terytorialny do jednego województwa, wówczas musi mieć siedzibę na terenie tego województwa.

Fundacja, która ma wykonywać zlecone jej zadanie publiczne, ma świadczyć usługi na rzecz społeczności lokalnej, z tego względu musi na jej trenie wykonywać działalność statutową. Nie będzie więc możliwe zlecenie wykonania zadania przez starostę małopolskiego fundacji, która ogranicza zakres działania do województwa podkarpackiego.

Wykonywanie działalności nie oznacza wyłącznie fizycznego jej wykonywania na obszarze danej, zlecającej jednostki samorządowej. Wykonywanie zadania publicznego może bowiem polegać na organizowaniu świadczenia usług dla mieszkańców danej społeczności lokalnej, np. poprzez turnus w ośrodku rehabilitacyjnym[17].

Prowadzanie przez fundacje działalności pożytku publicznego uprawnia te organizacje do współpracy z organami administracji publicznej w sferze zadań publicznych, na preferencyjnych warunkach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w szczególności w zakresie wspierania i powierzania zadań publicznych ze sfery, o której mowa w wymienionej ustawie.

W tym celu dana jednostka samorządu terytorialnego, np. organ gminy (wójt, burmistrz, prezydent miasta) ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego w zakresie działań na rzecz osób niepełnosprawnych w danym roku kalendarzowym.

Celem otwartego konkursu jest wyłonienie ofert i zlecenie podmiotom, prowadzącym działalność pożytku publicznego, realizacji zadań publicznych z danej gminy lub województwa z zakresu pomocy osobom niepełnosprawnym, odpowiadającym celom „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na dany rok kalendarzowy”, a także celom określonym w strategii rozwoju województwa.

Do konkursu ofert mogą przystąpić te fundacje, które w swoich zadaniach statutowych mają wyszczególnioną pomoc dla osób niepełnosprawnych. Należy zaznaczyć, że organizacją pozarządową pożytku publicznego, nie będzie fundacja, której wyłącznym założycielem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego. Organizacje pozarządowe w ścisłym tego słowa znaczeniu należą do tzw. trzeciego sektora, obok sektora państwowego i sektora biznesu.

Otwarty konkurs ofert powinien zostać ogłoszony z co najmniej 30-dniowym wyprzedzeniem. Ogłoszenie powinno zostać zamieszczone w biuletynie informacji publicznej, dzienniku o zasięgu lokalnym bądź ogólnopolskim oraz w siedzibie zlecającego.

Ogłoszenie powinno zawierać:

  • rodzaj zadania i wysokość środków przeznaczonych na jego realizację,
  • termin składania ofert, kryteria wyboru oferty,
  • zasady przyznawania dotacji,
  • informacje na temat zadań podobnego rodzaju zrealizowanych w danym roku i w roku poprzedzającym oraz informacje o wysokości dotacji.


Co do zasady, zgodnie z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie nr XIV/70/S/04 z 16.06.2004 r.[18] zlecanie zadań publicznych objętych przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz udzielanie dotacji powinno odbywać się w drodze publicznego otwartego konkursu, w którym mają prawo uczestniczyć wszystkie organizacje pozarządowe (art. 11 ust. 2 i 3 u.d.p.p.).

Informacje o konkursie organ samorządu terytorialnego powinien ogłosić w biuletynie informacji publicznej oraz w prasie o zasięgu adekwatnym do obszaru, na którym ma być wykonywane zadanie. Stanowisko takie, w odniesieniu do samorządu gminnego, zajęło w orzeczeniu Regionalnej Komisji Orzekającej[19], mówiąc, że może być ono analogiczne do pozostałych jednostek samorządu terytorialnego: „Burmistrz nie ma obowiązku zamieszczania ogłoszenia o konkursie w dzienniku ogólnopolskim, ponieważ przepis ten dotyczy organów admi­nis­tra­cji publicznej o zasięgu również ogólnopolskim. Zasięg działania gminy ma charakter stricte lokalny, zadania gminy powinny być wykonywane przez organizacje działające w lokalnym środowisku – znające uwarunkowania społeczne danej gminy – stąd też zamieszczenie ogłoszenia w dzienniku o charakterze jedynie lokalnym jest całkowicie wystarczające. Niezamieszczenie ogłoszenia przez burmistrza w dzienniku ogólnopolskim nie stanowi naruszenia prawa”.

Analizując złożone oferty, organ samorządu musi zweryfikować, czy dana fundacja jest organizacją pozarządową, której celem statutowym są działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Sama nazwa fundacji nie przesądza bowiem o tym, że dany podmiot prowadzi działalność w obrębie celów społecznie użytecznych, działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Zgodnie z wyrokiem NSA z 6.03.1992 r. celami społecznie użytecznymi, o których mowa w ustawie o fundacjach, są cele służące ogółowi społeczeństwa[20]. W konsekwencji za działalność społecznie-użyteczną należy uznać działalność ogólniejszą niż partykularny interes założycieli danej organizacji lub członków jej organów, realizowaną w interesie społeczeństwa. Odniesienie do przepisów ustawy o fundacji nie przesądza jeszcze, że każda zarejestrowana fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną, istnieje bowiem alternatywa ustanowienia fundacji dla celów społecznie użytecznych lub gospodarczo użytecznych.

Ponadto organ administracyjny musi zweryfikować, czy będzie możliwe wykonywanie danego zadania na rzecz konkretnej społecz­ności lokalnej w przypadku, gdy dana fundacja ma siedzibę i prowadzi działalność statutową na terenie innej gminy.

Nowelizacja u.d.p.p.[21] w art. 16 ust. 7 wprowadziła możliwość wykonania zadania publicznego przez inną OPP, niebędącą stroną umowy z organem administracji publicznej, jako podwykonawcę, pod warunkiem, iż wyboru podwykonawcy dokonano w sposób zapewniający jawność i uczciwą konkurencję. Dotyczy to obu form współpracy, czyli wsparcia lub powierzenia realizacji zadania.

Fundacja może także z własnej inicjatywy wystąpić do organu administracji publicznej z wnioskiem realizacji zadania publicznego, również takiego, które jest już realizowane w inny sposób przez organ administracji publicznej. W takim przypadku organ adminis­tracji publicznej ma obowiązek rozważyć celowość realizacji zadania przez fundację. Fundacja powinna być poinformowana o podjętej decyzji w ciągu dwóch miesiąca od daty złożenia wniosku.

Przy zlecaniu zadań publicznych do realizacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, w tym fundacjom, należy stosować ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i rozporządzenie wykonawcze. Niezastosowanie ustawy w wyżej wykazanym zakresie stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 8 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych[22], a czyny popełnione do 30.06.2005 r. stanowiły wówczas naruszenie art. 138 ust. 1 pkt 9 ustawy z 26.11.1998 r. o finansach publicznych[23]. Odpowiedzialność za ten stan rzeczy ponosi, jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych, wójt (burmistrz, prezydent miasta) na mocy art. 4 pkt 2 u.o.n.f.p.

5. Nadzór nad fundacjami

Fundacje nie muszą mieć własnych organów o charakterze kontrolno-nadzorczym. Rolę taką pełnią organy administracyjne. W niektórych fundacjach działa jako organ nadzorczy rada fundacji[24].

Zgodnie z art. 12 u.f. o zgodności działania fundacji z przepisami prawa i statutem oraz z celem, w jakim fundacja została ustanowiona, orzeka sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek właściwego ministra lub starosty. Fundacja składa corocznie właściwemu minis­trowi, ze względu na cel działania fundacji, sprawozdanie ze swojej działalności. Sprawozdanie jest także przez fundację udostępnione do publicznej wiadomości.

Jeżeli fundacja jest organizacją pożytku publicznego (dalej: OPP) podlega obowiązkowej kontroli wynikającej z ustawy o działalnoś­ci pożytku publicznego i o wolontariacie. Dodatkowo w przypadku, gdy fundacja realizuje zlecone jej zadanie publiczne podlega kontroli, w tym zakresie, przez organ zlecający. Organ zlecający ma obowiązek okresowej kontroli zleconego zadania pod względem efektywnoś­ci, jakości, rzetelności. Fundacja, która realizowała zadanie publiczne, jest zobowiązana w terminie do 30 dni po zakończeniu realizacji zadania określonego w umowie, złożyć sprawozdanie z wykonania zadania. Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.

Fundacja będąca OPP ma ponadto obowiązek przekazywania sprawozdania merytorycznego i finansowego ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego (obecnie ministrowi pracy i polityki społecznej) w terminie trzech miesięcy od końca roku obrotowego, przyjętego przez organizację w polityce rachunkowości. Dla podmiotów, których rok obrotowy jest zrównany z rokiem kalendarzowym, ostatecznym terminem wypełnienia ww. obowiązku jest dzień 31 marca następnego roku kalendarzowego. Termin ten wynika z treści art. 52 ust. 3 oraz art. 49 ust. 2 ustawy z 29.09.1994 r. o rachunkowości[25].

Stosownie do art. 23 u.d.p.p. organizacja pożytku publicznego ma obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości sprawozdania merytorycznego ze swej działalności (ust. 1) oraz obowiązek sporządzania i ogłaszania rocznego sprawozdania finansowego (ust. 2 i 2a). Fundacja działająca jako OPP ma obowiązek upublicznienia sprawozdania merytorycznego z działalności, może to uczynić m.in. na stronie internetowej lub poprzez zamieszczenie ich na oficjalnych stronach internetowych ministerstwa polityki społecznej, w części tematycznej „Organizacje pozarządowe” (baza spra­wozdań organizacji pożytku publicznego)[26].

Zakres sprawozdania finansowego dla organizacji pożytku publicznego prowadzących działalność gospodarczą został określony w art. 45 ust. 2 i 3 u.r.,natomiast dla organizacji pożytku publicznego nieprowadzących działalność gospodarczą w § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 15.11.2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalnoś­ci gospodarczej[27]. Obowiązek publikacji sprawozdania finansowego w internetowej bazie dotyczy jedynie organizacji pożytku publicznego nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą, ale niespełniających warunków określonych w art. 64 ust. 1 pkt 4 u.r.

W stosunku do fundacji będących organizacjami pożytku publicznego, prowadzących działalność gospodarczą i spełniających co najmniej dwa spośród trzech wymienionych w art. 64 ust. 1 pkt 4 u.r. warunków, spoczywa obowiązek ogłaszania sprawozdania finansowego w „Monitorze Polskim B”[28]. Zgodnie z treścią rozporządzenia ministra finansów z 23.12.2004 r. w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytkupublicznego[29], organizacje pożytku publicznego, które nie podlegają obowiązkowi badania sprawozdania finansowego, wynikającego z art. 64 u.r. są zobligowane do badania swojego sprawozdania finansowego za rok obrotowy następujący po roku, w którym podmioty te spełniły łącznie następujące warunki:
realizuj? zadania publiczne zlecone, jako powierzone do wykonania lub do wspierania zadania publicznego,

  • realizują zadania publiczne zlecone, jako powierzone do wykonania lub do wspierania zadania publicznego,
  • otrzymały w roku obrotowym łączną kwotę dotacji na realizację zadań okreś­lonych w pkt 1 w wysokości co najmniej 50.000 zł,
  • osiągnęły w roku obrotowym przychody w wysokości co najmniej 3.000.000 zł.


Zgodnie z art. 28 ust. 1 u.d.p.p. nadzór nad działalnością fundacji OPP sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Właściwy minister sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością OPP w zakresie prawidłowości korzystania z uprawnień w odniesieniu do prowadzonej przez te organizacje działalności pożytku publicznego (art. 28 i 29 u.d.p.p.).

Uprawnienia te zostały wyszczególnione w art. 24, 25, 26, 27 i 42 u.d.p.p. Kontrola ma na celu sprawdzenie:

  • zgodności działania OPP z postanowieniami ustawy,
  • sposobu realizacji i rozliczania zadań ze sfery zadań publicznych (art. 4 u.d.p.p.),
  • przestrzegania przez OPP zasad i warunków określonych w odrębnych ustawach,
  • zgodności z dokumentacją źródłową danych wykorzystywanych w rocznych sprawozdaniach merytorycznych (art. 23 ust. 1 i 3 u.d.p.p.) i finansowych (art. 23 ust. 2 u.d.p.p.) przekazywanych ministrowi do spraw zabezpieczenia społecznego.

 

Minister do spraw zabezpieczenia społecznego może powierzyć przeprowadzenie kontroli wojewodzie (art. 29 ust. 3 pkt 2 u.d.p.p.) lub ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności OPP (art. 29 ust. 3 u.d.p.p.).

Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności członka organu zarządzającego lub jego przedstawiciela albo pracownika kontrolowanej fundacji OPP. W razie nieobecności tych osób ustawa dopuszcza możliwość przeprowadzania kontroli w obecności przywołanego świadka. W zakresie nieuregulowanym niniejszą ustawą do nadzoru i kontroli wydatkowania środków publicznych stosuje się odpowiednio przepisy o finansach publicznych (art. 34 ust. 1 u.d.p.p.)[30]. Z czynności sporządza się protokół. Kierownik kontrolowanej OPP ma prawo do złożenia wyjaśnień lub zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu, na piśmie w ciągu 14 dni od dnia podpisania protokołu (również od dnia odmowy jego podpisania)[31]. W razie stwierdzenia uchybień podczas kontroli, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego może zastosować następujące środki nadzoru:

  1. wezwać OPP do usunięcia stwierdzonych uchybień w określonym terminie;
  2. wystąpić do sądu rejestrowego o wykreś­lenie informacji, że uprawniony podmiot posiada status OPP;
  3. wystąpić do sądu rejestrowego o wykreślenie OPP z Krajowego Rejestru Sądowego.

6. Podsumowanie

Integracja osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem jako zadanie publiczne nie może być właściwie zrealizowane bez współpracy z organizacjami samorządowymi, których przykładem są fundacje. Zauważył to sam ustawodawca ustanawiając ustawę o działalnoś­ci pożytku publicznego i wolontariacie.

„Dzięki temu, że osoby prywatne dobrowolnie i nieodpłatnie poświęcają swój czas i energię na rozwiązywanie problemów publicznych (np. pomoc ludziom niepełnosprawnym), administracja publiczna może zmniejszyć wydatki na działania w tym zakresie. Świadczenie usług przez organizacje obywatelskie sprzyja powstawaniu oszczędności wynikających z zasady konkurencji. Choć sektor organizacji pozarządowych nie jest sektorem dochodowym, to istnieje w nim prawdziwa rywalizacja o darowizny, kontrakty i dotacje. A zatem organizacje pozarządowe mogą dostarczać wysokiej jakości dobra i usługi po niższych kosztach. W rezultacie państwo i prywatni darczyńcy oczekują, że organizacje pozarządowe będą zwiększały zakres świadczonych usług w ramach wykonywania zadań publicznych.

Czynnik kalkulacji ekonomicznych jest szczególnie ważny przy ocenie skutków ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Mała lokalna organizacja społeczna może znacznie lepiej rozpoznawać i realizować realne potrzeby ludzi, którym ma służyć niż organ administracji publicznej. W wielu przypadkach organizacje społeczne są bardziej efektywne niż przedsiębiorcy i często też korzystają z mechanizmów rynkowych, takich jak konkurencyjność, efektywność i partnerstwo. Ponieważ pracownicy organizacji pozarządowych otrzymują zazwyczaj mniejsze wynagrodzenia niż pracownicy na porównywalnych stanowiskach w sektorze przedsiębiorców, to należy ocenić, że koszty ponoszone przez te organizacje mogą być niższe”[32].


Aldona Piotrowska



Przejdź do pierwszej części artykułu-->

Pobierz artykuł:
Fundacja jako organizacja pozarządowa realizująca zadanie publiczne działania na rzecz osób niepełnosprawnych.pdf

Zobacz całą zawartość miesięcznika Samorząd Terytorialny nr 6/2010


Już teraz zamów miesięcznik Samorząd Terytorialny
--------------------------------------------------------------------------------
Przypisy:
[14] Ustawa z 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. Nr 19, poz. 100).
[15] Artykuł 27ust.4a. ustawy z21.08.1997r. ogospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz.U. z2004r. Nr261, poz.2603 ze zm.) stanowi, że umowy użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony zawiera się wdrodze bezprzetargowej, jeżeli użytkownikiem, najemcą lub dzierżawcą nieruchomości jest organizacja pożytku publicznego.
[16] Przykładem takiej fundacji jest Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym wStróżach. Fundacja świadczy usługi na rzecz osób niepełnosprawnych nie ograniczając destynatariuszy terytorialnie.
[17] Jako przykład można podać postanowienia zawarte wplanie współpracy zorganizacjami pozarządowymi, opracowanym dla gminy Tarnów: „Partnerami samorządu Gminy Tarnów wrealizacji zadań publicznych zzakresu określonego wustawie są: organizacje pozarządowe, osoby prawne ijednostki organizacyjne prowadzące działalność pożytku publicznego, działające na terenie gminy Tarnów lub na rzecz jej mieszkańców. Wniniejszym programie nie mogą brać udziału partie polityczne (ani fundacje przez nie utworzone), związki zawodowe iorganizacje pracodawców, samorządy zawodowe, spółki działające na podstawie przepisów okulturze fizycznej (wrozumieniu ustawy opożytku publicznym iwolontariacie) –bez względu na zakres wnioskowanej pomocy” –www.gmina.tarnow.pl.
[18] Uchwała RIO w Szczecinie nr XIV/70/S/04 z16.06.2004r. LEX nr149215.
[19] Orzeczenie RKO z 26.04.2007 r. (RIO-53/DFP-43/07), NDFP 2007/3, poz. 3.
[20] Wyrok NSA z 6.03.1992 r. (SA/Wr 139/92), LEX nr23244; oraz wyrok NSA z15.11.2000r. (III SA 2431/99), LEX nr46394.
[21] Nowelizacja ustawy odziałalności pożytku publicznego iwolontariacie, która weszła wżycie 12.03.2010r. na mocy ustawy z22.01.2010r. ozmianie ustawy odziałalności pożytku publicznego iowolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr28, poz.146).
[22] Dz.U. z2005r. Nr14, poz.114 ze zm., dalej: u.o.n.f.p.
[23] Dz.U. Nr155, poz.1014 ze zm.
[24] Do kompetencji rady fundacji może przykładowo należeć: powoływanie iodwoływanie członków zarządu fundacji, wtym prezesa fundacji; uchwalanie wieloletnich irocznych planów działania fundacji; rozpatrywanie sprawozdań zarządu, udzielanie mu corocznego absolutorium; wyrażanie opinii wsprawach przedłożonych przez zarząd; kontrolowanie stanu majątkowego fundacji; podejmowanie uchwał oprzystąpieniu do spółek; ustalanie wielkości zatrudnienia izasad wynagradzania członków zarządu; uchwalanie regulaminu rady fundacji; uchwalanie regulaminu pracy zarządu; uchwalanie aktów wewnętrznych fundacji, sprawowanie kontroli inadzoru nad działalnością fundacji izarządu fundacji, podejmowanie uchwał olikwidacji fundacji, podejmowanie uchwał wsprawie zmian statutu icelu fundacji –Kompetencje Rady Fundacji Krakowskiego Hospicjum dla dzieci im. ks. J. Tischnera, www.hospicjumtischnera.org.
[25] Tekst jedn.: Dz.U. z2009r. Nr152, poz.1223 ze zm., dalej: u.r.
[26] Szerzej: www.pozytek.gov.pl.
[27] Dz.U. Nr137, poz.1539.
[28] Stosuje się przepisy §2 ust.1 pkt1 rozporządzenia Prezesa RM z3.10.2001r. wsprawie wysokości opłat za ogłaszanie obwieszczeń iogłoszeń wDzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B” (Dz.U. z2001r. Nr114, poz.1216 ze zm.).
[29] Dz.U. Nr285, poz.2852.
[30] Przepisy ustawy nie wyłączają stosowania odrębnych przepisów dotyczących kontroli, atakże uprawnień nadzorczych innych organów (art.34 ust.2 u.d.p.p.).
[31] Zob. www.pozytek.gov.pl.
[32] Zuzasadnienia do projektu ustawy odziałalności pożytku publicznego iwolontariacie, stan prawny: luty 2005r., LEX/el.