Zgodnie z tym przepisem zwolnione od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogiem określonym w art. 20 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. przeznaczają te dochody na prowadzenie działalności pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też innych. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest przeznaczenie i wydatkowanie osiągniętego dochodu na niegospodarczą działalność statutową.

Wobec tego, o możliwości zwolnienia od podatku osiągniętego dochodu decyduje zasadniczo cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki. Dokonując wykładni przywołanego przepisu nie można pominąć, iż ustawodawca posłużył się pojęciem „działalności statutowej” a nie „działalności określonej w statucie”. Oznacza to, że zwolnienie to nie ma zastosowania do dochodów przeznaczonych na działalność, która jest określona w statucie organizacji pożytku publicznego, lecz nie może być uznana za działalność statutową w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 tej ustawy. Wśród wymienionych tam sfer zadań publicznych znajduje się działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości. W związku z tym należy uznać, iż taka działalność jest działalnością statutową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jeżeli fundacja realizuje ww. cel jakim jest działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości poprzez prowadzenie funduszu pożyczkowego, to finansowanie tej działalności poprzez powiększenie kapitału prowadzanego funduszu pożyczkowego uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 kwietnia 2013 r., ITPB3/423-87/13/PS