Rewolucja w komunikacji, zwana też depapieryzacją podmiotów publicznych, miała początkowo wejść w życie 10 grudnia, potem 30 grudnia 2023 roku, ale ostatecznie wejście w życie przepisów przesunięto na 1 października 2024 r. Wiele podmiotów zobowiązanych m.in. kancelarie adwokackie czy radcowskie nie było przygotowanych do wdrożenia.

Czytaj: Adwokaci, radcy mają mieć skrzynki do e-doręczeń od 1 października 2024 r. - komunikat Ministra Cyfryzacji >>

Najgorzej sytuacja wyglądała w samorządach. Z badań przeprowadzonych przez resort cyfryzacji wśród użytkowników ePUAP wynika, że zaledwie 25 proc. podmiotów publicznych korzysta z systemów klasy EZD czyli elektronicznego zarządzania dokumentacją, ale nawet w przypadku tych, które korzystają z EZD, bardzo często ten system jest jedynie wspierający i służy do ewidencjonowania korespondencji. Natomiast obieg dokumentów i tak pozostaje papierowy. Z badań tych wynika również, że aż 70 proc. podmiotów publicznych nie złożyło nawet wniosku o nadanie adresu do doręczeń elektronicznych, a w pozostałe 30 proc. - uczyniło to dopiero w listopadzie i grudniu 2023 roku.

Ponadto wiele wniosków o nadane adresu do doręczeń elektrycznych składanych jest błędnie, ma braki formalne.  Więcej o problemach samorządów pisaliśmy w: Samorządowcy ciągle nie wiedzą, jak wdrożyć e-doręczenia >>

Czytaj też w LEX: Sposoby doręczania w administracji publicznej: PURDE oraz ESP/ePUAP do 1 października 2024 r. >

ZAŁÓŻ BEZPŁATNE KONTO - artykuł dla użytkowników Moje Prawo.pl
Pozostało: 85% treści Dziękujemy, że tu jesteś! Jeżeli chcesz przeczytać cały artykuł, załóż BEZPŁATNE KONTO
lub zaloguj się
Zarejestruj się
Masz już konto na Moje Prawo.pl? Zaloguj się!